2020. november. 24. kedd - Emma napja van
Banner
Banner
Banner
Az egészségbiztosítás, mint juttatás I.

Az egészségbiztosítás, mint juttatás I.

2014. január 21. 16:38

Mivel az egészségbiztosítás 2012. január 1. óta adómentesen adható juttatási elem, ezért sok cég szeretné valamilyen módon beilleszteni meglévő rendszerébe. A közel 10 biztosítás között viszont számos különbséget találni, ehhez a választáshoz szeretnénk segítséget nyújtani a most induló egészségbiztosítási cikksorozatban.

 

 

Van létjogosultsága a TB mellett?

Első körben nézzük meg, hogy a TB-rendszer mellett miért beszélünk egyáltalán egészségbiztosításról. Aki várakozott már hónapokat vizsgálatra, órákat a rendelő előtt és fizetett már hálapénzt, az tudja a választ. Az egészségbiztosításokkal viszont úgy látszik, minden szereplő nyer. A beteg pontosan tudja, mit kap a pénzéért, ellentétben a hálapénzzel. A biztosítottak várakozás nélkül jutnak ellátáshoz magán intézményekben vagy egy állami intézmény szabad kapacitását tudják kihasználni magasabb színvonalon, melyet az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) már nem fizet. A közellátásban maradók is hamarabb jutnak ellátáshoz, mert nem a sor elejére állnak a biztosítós betegek, hanem kiállnak belőle: ők más időpontban mennek a vizsgálatra, tehát nem a többi betegtől veszik el a lehetőséget, hiszen annak amúgy sem az idő, hanem az OEP finanszírozás szab határt.

 

Miért választaná a dolgozó?

A piacon folyamatosan megjelenő egészségbiztosítási termékek mellett jól mutatja a jelentkező igényt egy egészségügyi kutatás, melyben a megkérdezettek többségének a hazai közellátás kapcsán problémája volt az ellátás alacsony színvonalával, a várakozással és az ügyfélközpontúság hiányával. A válaszadók 47%-a jelezte, érdekelné egy olyan egészségbiztosítás, amely jobb szolgáltatásokat nyújt még akkor is, ha ezért a szolgáltatásért neki kellene fizetnie.

Mit is nyújt az egészségbiztosítás?

Vannak a klasszikus, jól ismert összegbiztosítások, amikor meghatározott váratlan káresemény esetén fizet a biztosító fájdalomdíjat (baleset, kritikus betegség, rokkantság, stb.). Újfajta megközelítés azonban az ún. szolgáltatásalapú biztosítás, amikor egészségügyi panasz esetén a biztosító alapvetően nem az ügyfélnek fizet, hanem megszervezi az egészségügyi ellátást és finanszírozza azt. 

Fő jellemző, hogy a várakozási idő kiküszöbölésével, magas színvonalon szervezik meg a szakorvosi ellátásokat, diagnosztikai eljárásokat, ambuláns műtéteket (aznap engednek el a kórházból) és az egynapos sebészeti ellátásokat (24 órán belül engednek haza a kórházból). Utóbbi két műtéti szolgáltatás már a hazai műtétek több mint 60 %-át jelenti, így fontos szolgáltatásnak tekinthető azok gyors, színvonalas megszervezése. A fenti szolgáltatásokon belül biztosítása és csomagja válogatja, hogy részletesen mely ellátásokat tartalmazza és melyeket nem, ezekre komoly összehasonlító anyagokat használunk. 

Szinte mindegyik egészségbiztosítás alap szolgáltatása egy olyan orvosi call-center, amit bármilyen egészségügyi kérdéssel hívhat a beteg akár gyógyszertárt keres a közelében, akár csak kérdése lenne egy orvoshoz, akár vizsgálatot kell megszervezni számára. 

A termékek többsége házivizit szolgáltatást is tartalmaz, amit alapvetően Budapest és környékén tudnak nyújtani, mivel annak országos kiterjesztése kigazdálkodhatatlan egyelőre.

A fenti járóbeteg ellátásokon kívül egyes biztosítók nyújtanak fekvőbeteg ellátáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat is. Ezek pl. egyágyas szoba, emelt szintű étkeztetés, egyéb extra költségek finanszírozásától, a műtétek utólagos térítésén át, egészen azok teljes kifizetéséig terjednek.

Egyes biztosításokban olyan extra szolgáltatások is fellelhetőek, mint fogászati felülvizsgálat, E-pszichológia, betegszállítás, influenza elleni védőoltás, második orvosi szakvélemény vagy a műtét miatti jövedelem kiesést valamilyen szinten pótoló több százezres műtéti fájdalomdíj.

Vannak olyan szolgáltatók, ahol már az alapszolgáltatások is tartalmaznak bizonyos szűréseket, melyek összetétele a kor és a választott csomag függvénye. Magára a szűrésre jó pár vállalat évek óta költ, általában vezetői körben. 

Egy cégnél kialakult menedzserszűrési rendszeren évekig nem változtat a vezetőség, annak ellenére, hogy évről évre egyre magasabb adóteher kerül rá (jelenleg 51,17%) és egyre olcsóbban is hozzá lehet jutni már a magán vizsgálatokhoz. Az egészségbiztosítások bevezetése ideális alkalom ezek esetleges felülvizsgálatára is, hiszen nem mindig a legideálisabb és költséghatékonyabb a meglévő rendszer.  A meglévő menedzserszűrési rendszer költségoptimalizálásával sokszor előteremhető az egészségbiztosítás díja.

Szerző: Balázs Iván, egészségbiztosítási szakértő

Partneroldalak