
Megfelelnek a fair banki előírásoknak a hitelintézetek
Kisebb súlyú hiányosságokat tárt fel idén is az MNB a fair banki előírások betartására vonatkozó témavizsgálata során. A jegybank a 16 pénzügyi intézményt érintő vizsgálatsorozatában összesen 13,65 millió forint bírságot szabott ki, s kötelezte a társaságokat a hibák kijavítására – tájékoztatott az MNB.
Újabb – ezúttal 16 – pénzügyi intézménynél (kereskedelmi bankoknál, takarékszövetkezeteknél, pénzügyi vállalkozásoknál) végzett témavizsgálatot a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a 2015 februárjától életbe lépett fair banki szabályrendszer betartásának ellenőrzésére – jelentette be a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Közölték, a fogyasztóknak nyújtott hitelről szóló törvényben (Fhtv.), a hitelintézeti törvényben (Hpt.), s egyéb rendeletekben megjelent fair (etikus) előírások – elsősorban a hitelköltségek és az ügyféltájékoztatás szigorúbb szabályozásával – a tisztességes hitelezés feltételeit teremtették meg Magyarországon. Ezek alapján a hitelezők (és közvetítők) kötelesek szerződéskötés előtt a hitelajánlatok összehasonlíthatósága és a megalapozott fogyasztói döntés érdekében, széleskörű (szóbeli és írásbeli) felvilágosítást adni a hiteltermékről, illetve a konkrét szerződési ajánlatról.
Részletes tájékoztatási kötelezettség
A fogyasztó által – igényeiről és pénzügyi lehetőségeiről – megadott információkon alapuló tájékoztatásnak ki kell terjednie többek között a hitel legfontosabb jellemzőire – futamidő, törlesztés, kamatok és díjak –, fogyasztó jövedelemére gyakorolt hatásaira, a fizetés elmulasztásának következményeire (például késedelmi kamat, hitel felmondása), a kamatkockázatra, valamint az előtörlesztési és az elállási jogra. Emellett szemléltető példán kell bemutatni a kamat- és jövedelemváltozás pénzügyi teherviselő képességre gyakorolt hatását is.
Mindezek alapján az MNB a vizsgálatsorozat keretében kiemelten ellenőrizte, hogy az érintett pénzügyi intézmények az egyes hiteltípusok igénylése során megfelelően teljesítették-e a szerződéskötést megelőző szóbeli és írásbeli ügyféltájékoztatási kötelezettségüket.
Kisebb, nem rendszerszintű hiányosságok
A jegybank a vizsgált pénzügyi intézményeknél kisebb súlyú, nem rendszerszintű hiányosságokat azonosított. A vizsgálat ugyanakkor megállapította, hogy a piaci szereplők egyes hitelügyleteinél nem volt utólag igazolható a tájékoztató dokumentumok átadása, a jelzáloghitelek személyre szóló tájékoztatói hiányosak voltak, illetve több esetben az egyoldalú kamatmódosítási gyakorlatuk sem felelt meg teljeskörűen a fair banki szabályoknak.
A jegybank mindezek nyomán 15 pénzügyi intézmény esetében összesen 13,65 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki közzétett határozataiban. Az ezekben szereplő, feltárt hibák kijavítását célzó intézkedéseket, kötelezéseket a pénzügyi intézmények folyamatosan teljesítik.
Az MNB a fogyasztói hitelvétellel összefüggő tájékoztatási szabályok betartását a jövőbeni vizsgálatainál is kiemelt figyelemmel követi nyomon.
Hunyor Erna Szofia
Forrás: Pr7/Magyar Nemzeti Bank