2022. augusztus. 7. - Ibolya napja van
Banner
Banner
Banner
A BMW-gyár 250 milliárd forinttal emelheti a GDP szintjét

A BMW-gyár 250 milliárd forinttal emelheti a GDP szintjét

2018. augusztus 16. 13:05

Az utóbbi idők egyik legjelentősebb híre volt a hazai autóipar számára a BMW bejelentése, miszerint Debrecen mellett egy négyszáz hektáros területen épít gyárat. A tervek szerint a termelés felfuttatása után, csaknem ezer alkalmazottal évente akár 150 ezer hagyományos és elektromos autó előállítására is alkalmas lesz az üzem. A hír nem csak a keleti országrész munkaerőpiacának ad nagy lehetőséget, hanem a magyar autóipari beszállítók számára is gyümölcsöző lehet.

A BMW bejelentése után elmondható, hogy az összes nagy német prémium autógyártó jelen van gyártási tevékenységgel hazánkban: a Mercedes Kecskeméten, az Audi pedig Győrben üzemeltet gyárat, a tevékenységük pedig a foglalkoztatás, az oktatás és a térség vonzereje szempontjából is pozitív. A beszállító vállalkozások legnagyobb hazai befektetőjeként – nem mellékesen – a beszállítói láncra is jelentős pozitív hatással lehet a beruházás – közölte a Széchenyi Tőkealap-kezelő.

Úgy vélik, a BMW gyár megjelenésével alapvetően tovább növekszik a hazai gazdaság egy szektor teljesítményétől való függése, a járműiparhoz kapcsolódó exporttevékenység ugyanis nagyjából negyven százalékra emelkedik. Ugyanakkor diverzifikálódik is ez a szegmens, hiszen a tervek szerint a hagyományos gépjárművek mellett a gyárban elektromos autókat is gyártanak majd.

Nagy lehetőség előtt állnak a beszállítók

A PwC Autóipari Beszállítói Felmérése szerint a hazai beszállítók 19 százaléka kizárólag magyarországi felhasználásra termel, 45 százalék legfőbb célpiaca pedig a környező országok, elsősorban Csehország és Szlovákia. Tavaly a magyar autóipar minden idők legmagasabb termelési értékét érte el 8038 milliárd forinttal. A régióban lévő autógyárak bővítése – leginkább az Audi és a Mercedes beruházásai – a hazai beszállítókat termelőkapacitás bővítésére ösztönözte, amely a BMW megjelenésével várthatóan folytatódik majd. A BMW a hagyományos autók mellett elektromos autókat is fog gyártani, ami hatással lehet majd a beszállítói értékláncra és módosíthatja az iparág szerkezetét.

A gyár megjelenése nem feltétlenül hat majd ugyanolyan formában minden beszállítóra:

  1. A BMW-nek hazánkban már most számos potenciális első körös beszállítója van, a gyár megjelenésével pedig tovább erősödhet az első körös beszállítók (Tier 1) csoportja. Ide sorolhatjuk azokat a beszállítókat, amelyek közvetlen kapcsolatban állnak az autóipari vállalattal, ez a szintű kapcsolat több mint egyszerű alkatrész-beszállítói kapcsolat.
  2. A gyár a második körös beszállítókra (Tier 2) is komoly hatással lesz, hiszen gyakran ezek a vállalkozások látják el az első körös beszállítókat.
  3. Értelemszerűen ezt a kört érinti legkevésbé közvetlenül a gyár megjelenése, közvetett módon azonban a harmadik körös beszállítók (Tier 3) is érezni fogják a gyár pozitív hatását.

A BMW számára eddig sem voltak ismeretlenek a hazai autóipari beszállítók: 2013-ban arról beszéltek, hogy mintegy ötven céggel dolgoznak folyamatosan együtt, akik közül negyven számít potenciális beszállítónak. A BMW szerint a mostani beszállítói kört a debreceni gyár megnyitása után is megtartják, hiszen a helyszínválasztásban többek között az is szerepet játszott, hogy ezek a beszállítók a keleti országrészben tevékenykednek.

Prémium modellek a gazdaság szempontjából

Korábban a Portfolio.hu kilistázta, hogy melyek azok a főbb gazdasági területek, amelyekre hatással lesz a BMW debreceni gyárának jövőbeni tevékenysége. Tekintve, hogy a BMW prémium kategóriás autókat gyárt, várhatóan külföldön fogja értékesíteni az itthon gyártott járműveket, ami ezáltal növeli hazánk exportkapacitását és javulhat a magyar export részaránya is. A portál számításai szerint a gyár éves szinten megközelítőleg 900 milliárd forintos árbevételt érhet el, ami 250 milliárd forinttal emelheti a GDP szintjét, vagyis ez a GDP 0,5 százalékának megfelelő hatással ér fel.


A BMW szerint a mostani beszállítói kört a debreceni gyár megnyitása után is megtartják   Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A gyár üdvözlendő elképzeléseket határozott meg a munkahelyteremtés területén is, hiszen a terveik szerint mintegy ezer dolgozót fognak alkalmazni. Ez a szám már önmagában is pozitívan hatna a hazai munkaerőpiacra, az pedig, hogy a BMW a keleti régiót választotta a tervei megvalósításához, segíthet abban, hogy kiegyensúlyozza az ország gazdaságának földrajzi egyenlőtlenségeit. Ez a beruházás tehát kitörési pont is lehet a térség számára. A szakképzett munkaerő megtalálása, illetve akvirálása ugyanakkor már az autóipari beszállítóknak is komoly kihívás, így ez a BMW számára is fejtörést okozhat.

A gyárnak ugyancsak számokban is jól érzékelhető szerepe lehet a debreceni lakáspiac fellendítésében. Egyes adatok szerint az utóbbi időben kínálati túlsúly figyelhető meg a debreceni lakáspiacon, a gyár megnyitása viszont erősítheti a keresletet. A bérlakások piaca azonban – leginkább a Debreceni Egyetem diákjainak köszönhetően – viszonylag telített, így a megnövekedett kereslet miatt növekedhetnek a lakások bérleti díjai.

Hunyor Erna Szofia
Forrás: Pr7/ Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt.

Partneroldalak