2018. december. 13. csütörtök - Luca napja van
Banner
Banner
Banner
Átmeneti a megtorpanás az autópiacon

Átmeneti a megtorpanás az autópiacon

2018. december 4. 12:42

Az őszi hónapokban Európa-szerte és Magyarországon is megtorpant az autópiac. Negatív fordulatról azonban nincs szó, a lendületvesztés az új nemzetközi fogyasztásmérési tanúsítvány bevezetésével magyarázható, a következő időszakban valószínűleg behozza a lemaradást a piac – közölte a Magyar Lízingszövetség.

Stagnálás mutatkozik az összességében egyre népszerűbb a lízingkonstrukcióknál, itt az éves növekedés még mindig kiemelkedő. A magyar lízingcégek a magánszemélyek újautó-vásárlásait az idén 43 milliárd forinttal finanszírozták, ami 53 százalékos emelkedésnek felel meg. A Magyar Lízingszövetség szerint közben egyre nagyobb teret nyernek a kamatkockázatot kiküszöbölő, kiszámítható lízingmegoldások.

Az elmúlt években, hónapokban rendre két számjegyű növekedést mutató magyarországi újautópiac az őszi hónapokban megtorpant. A szeptembertől november végéig tartó három hónapos periódusban négy  százalékkal 31184 darabra csökkentek az eladások a Datahouse adatai szerint, miközben az év első nyolc hónapjában még összesítve 31 százalékkal mintegy százezerre nőtt az újonnan eladott személyautók száma.

Az autópiaci megtorpanás azonban nem a kereslet drasztikus visszaesésével, hanem az új úgynevezett WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) fogyasztásmérési tanúsítvány bevezetésével magyarázható. A WLTP-bizonyítvány nélkül ugyanis nem kerülhet forgalomba új autó, sok modell pedig még nem rendelkezik ezzel – közölte a járműfinanszírozásban főszerepet vállaló lízingcégeket tömörítő Magyar Lízingszövetség. A magyar piac mellett az teljes uniós piac is veszített a korábbi lendületéből. Szeptemberben és októberben az uniós országokban 23, illetve 11 százalékkal kevesebb új autó kel el, mint egy évvel korábban. Ehhez képest az év első nyolc hónapjában még hat százalék feletti volt a növekedés. 

Behozza a lemaradást a piac

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára elmondta, hogy a gyártók folyamatosan szerzik be a különböző modellekre a WLTP-bizonyítványokat, de lemaradásban vannak. „Sok autónál csak ez volt a gátja annak, hogy az új tulajdonos átvegye azt. Amint megérkeznek az adott modellekhez a tanúsítványok, a megrendelt autók forgalomba állnak és a piac vélhetőleg behozza az őszi hónapokban látott lemaradást” –tette hozzá a szakember. Az autópiaci megtorpanás ugyan érinti a lízingpiacot is, a lízingfinanszírozással megvásárolt az újautó-átadások számának csökkenése miatt átmenetileg mérséklődött az egyébként kimagasló növekedés.


A teljes lízingpiacon egyre népszerűbbek a fix kamatozású konstrukciók Fotó: MTI/Beliczay László

A főtitkár a piaci trendeket bemutatva kiemelte, a magyar piacon tíz új autóból négy kerül lízingkonstrukció segítségével az új tulajdonosokhoz. Tóth Zoltán kiemelte, tavaly és az idén már a vállalkozások mellett a magánszemélyek körében is egyre népszerűbb a lízing. Az újautó-vásárlásokat az év első kilenc hónapjában 180 milliárd forinttal finanszírozták a lízingcégek, amit még további 58 milliárd flottafinanszírozás egészít ki. Ezen belül a magánszemélyek 43 milliárd forintért vettek igénybe lízingfinanszírozást, ami 53 százalékos emelkedésnek felel meg éves szinten. 

Teret nyer a fix kamatozás

A főtitkára azt is elmondta, hogy a teljes lízingpiacon egyre népszerűbbek a fix kamatozású konstrukciók. „A magánszemélyek és a cégek számára a változó kamatozású konstrukciók rizikósak lehetnek, az esetleges jövőbeni piaci kamatemelkedés ugyanis a havi lízingdíjak emelkedését eredményezheti. A teljes futamidőre fixált kamatozású konstrukciók ezzel szemben kiszámíthatóak, a havi lízingdíj nem változik”– emelte ki a főtitkár.

A Magyar Lízingszövetség arra számít, hogy a következő egy-két évben továbbra is emelkedőn marad a járműfinanszírozási piac, igaz, az múlt évben és az idén elért jelentős növekedési ütem lassulhat.

Hunyor Erna Szofia
Forrás: Pr7/ Magyar Lízingszövetség

Partneroldalak