2018. szeptember. 26. szerda - Jusztina napja van
Banner
Banner
Banner
Hamis abroncsok, akkumulátorok: hétszázmilliárdos kár

Hamis abroncsok, akkumulátorok: hétszázmilliárdos kár

2018. február 22. 14:21

Több mint 755 milliárd forintnyi gazdasági kárt okozott a hamis gumiabroncsok és akkumulátorok eladásából származó közvetlen bevételkiesés a legális piaci szereplőknek évente az Európai Unióban 2010-2015 között. A szigorúbb magyar ellenőrzési gyakorlatnak köszönhetően, a hazánkra vonatkozó hamisítási ráta mindkét szektorban az európai átlag alatt helyezkedik el – derült ki az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának jelentéséből.

A hamisított gumiabroncsok forgalmazásából származó közvetlen bevételkiesés nagysága 700 milliárd forintra (2,25 milliárd euró) becsülhető az Európai Unióban, ami az ágazat forgalmának 7,5 százalékát jelenti. Az akkumulátorok tekintetében a közvetlen forgalomkiesés több mint 55 milliárd forintra tehető (179 millió euró), ami az értékesítés 1,8 százalékának felel meg. Ha a beszállítókra gyakorolt közvetett hatásokat is figyelembe vesszük, akkor a forgalmat érintő veszteség éves szinten az abroncsoknál 1400 milliárd (4,5 milliárd euró), míg az akkumulátoroknál 95 milliárd forintra (306 millió euró) tehető az említett öt éves időszakban – áll az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) jelentéséből.

E szerint a forgalomkiesés miatt a két iparágban valamivel több mint 8300 munkahellyel volt kevesebb, míg az egyéb kapcsolódó ágazatokat is figyelembe véve a foglalkoztatási veszteség összesen több mint 22 ezer munkahelyre (ebből 21 ezer fő az abroncsiparra vonatkozik) becsülhető. A két szektort érintő hamisítás az anyagi károkon felül súlyos környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági kockázatokat is magában rejt.

A hamis abroncsok balesetveszélyesek

„Tesztelések során kiderült, hogy a hamis abroncsok súlyos kockázatot jelentenek, mert jelentősen megnövelik a balesetek és durrdefektek kockázatát” – hívta fel a figyelmet Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szakértője. Hozzátette: a hagyományos elektrolittal töltött akkumulátorok esetében a nem megfelelő minőségű burkolat és csomagolás elektrolitszivárgáshoz vezethet, ami súlyosan károsíthatja az autó műszaki berendezéseit, valamint bőrfelületet érve irritációt és égési sérüléseket okozhat.

Hazánk jobb az EU-átlagnál

A két ágazatra kiterjedő vizsgálat szerint a hamisított gumiabroncsok értékesítéséből származó közvetlen bevételkiesés terén az EU-ban Litvánia áll az élen 19 százalékkal, amelyet Lettország és Spanyolország, illetve Görögország követ 17-18, illetve 17 százalékkal. Magyarország 5,1 százalékos aránnyal jóval a 7,5 százalékos uniós átlag alatt helyezkedik el, így az Európai Unió negyedik legkevésbé fertőzött országa vagyunk Finnország (3,1%), Hollandia és Németország (4,2-4,2%) után. Ennek a forgalomkiesésnek a közvetlen hatásaként azonban csaknem ötmilliárd forintos (16 millió euró) veszteség éri hazánkat.


 A hamisított akkumulátorok eladásából származó közvetlen anyagi károk terén a rangsor eleje és vége megegyezik az előző szegmenssel: Litvánia áll az élen 5 százalékkal, amelyet Lettország és Spanyolország, illetve Görögország követ nagyjából 4,6-4,6, illetve 4,5 százalékkal. Magyarországon kedvezőbb a helyzet, hiszen az 1,8 százalékos uniós átlagnál fél százalékkal kevesebb (1,3%) a hamis termékek által okozott forgalomkiesés. Ezzel az Unió negyedik legkevésbé fertőzött országa vagyunk Finnország (0,8%), Hollandia és Németország (1,1-1,1%) után. A hazánkra vonatkozó 1,3 százalékos fertőzöttségi ráta 2,2 milliárd forintos (7 millió euró) forgalmi veszteséget jelent, derül ki az EUIPO jelentéséből. 

Az EUIPO jelentése figyelembe vette a gumiabroncsok és akkumulátorok hamisításának kormányzati bevételeket csökkentő hatását is: a tagországok államkasszájába 105 milliárd forinttal (340 millió euró) kevesebb személyi jövedelemadó, társadalombiztosítási járulék és társasági adóból származó bevétel folyt be. Az említett összeg 94 százaléka egyébként a gumiabroncs-szektorhoz kapcsolódik.

Hunyor Erna Szofia

Forrás: Pr7/HENT/EUIPO

Partneroldalak