2019. július. 19. péntek - Emília napja van
Banner
Banner
Banner
Kevesen spórolnak a karácsonyi kiadásokra

Kevesen spórolnak a karácsonyi kiadásokra

2018. december 18. 13:48

Idén a tavalyihoz képest többet, átlagosan 56 ezer forintot költenek majd karácsonyi ajándékra a magyarok, valamint nőtt az egy személy ajándékára szánt összeg is – derül ki a Budapest Bank megbízásából készített, karácsonyi költéseket vizsgáló kutatásból.

A megkérdezettek 74 százaléka előre átgondolja, hogy kinek, és milyen értékben vesz majd meglepetést, ennek ellenére minden második válaszadó a tervezetten felül költekezik. Az ajándékokat jellemzően az interneten keresztül és nagy bevásárlóközpontokban szerzik be a megkérdezettek.

Idén többet költünk ajándékokra, mint tavaly: átlag 56 ezer forintot

A Budapest Bank legfrissebb, karácsonyhoz köthető költéseket vizsgáló reprezentatív kutatásából kiderül, hogy a tavalyinál csaknem négyezer forinttal többet, összesen átlagosan 56 355 forintot szánnak ajándékokra a megkérdezettek. Az elkölteni tervezett összeg nagyságát számos tényező, például a lakóhely típusa is befolyásolja: a százezer forintnál többet költők aránya a megyeszékhelyen élők körében a legmagasabb, 18 százalék, míg az egyéb városokban élők terveznek a legkevésbé ennyit költeni, hiszen mindössze hét százalékuk mondta ezt. Az egy főre jutó összeg is emelkedett, idén ez jellemzően 10 084 forintos kiadást jelent.

Az elmúlt évben 39-ről 34 százalékra csökkent azoknak az aránya, akik már a karácsony előtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra, miközben az elmúlt évek növekedését folytatva idén 33 százalék helyett már 38 százalék vallja, hogy nem kell takarékoskodnia az ünneppel járó költségek miatt. A válaszadók 33 százaléka mondta, hogy a karácsonyi kiadásait az aktuális havi fizetése fedezi, míg 29 százalék többek közt az általános tartalékaiból, 26 százalék az aktuális fizetéséből, 23 százalék pedig az erre a célra félretett pénzből is fedezi az ünnep költségeit. A lakosság mindössze négy százaléka említette, hogy hitelkártya-keretét is igénybe veszi.

Hitelből ajándék

Az ajándékokért a megkérdezettek hetven százaléka készpénzzel is fizet, a második legnépszerűbb fizetési megoldás az interneten keresztüli bankkártyás fizetés (29%). Ezt a hagyományos betéti kártyával történő fizetés követi 27 százalékkal, a hitelkártyás fizetések aránya tíz százalék. A hitelkártya keret költés tekintetében nincs jelentős változás tavalyhoz képest, ezúttal is körülbelül hetvenezer forint felhasználását tervezik a megkérdezettek.

Azok, akik hitelt is felvesznek a karácsonyi ajándékok vásárlásához, jellemzően a költségek 24 százalékát tervezik ily módon fedezni, ebben nincs változás az előző évhez képest. Ez az arány a 23-29 évesek körében a tavalyi 17-ről 7 százalékra, míg a 60-69-es korosztály esetében 29-ről 14 százalékra csökkent ez az arány.

Számos akció

„Egyre inkább a tudatos hitelfelvétel jellemzi az embereket, jobban átgondolják, a lehetőségeikhez mérten mire és milyen típusú hitelt vegyenek igénybe” – mutat rá Somogyi Péter, a Budapest Bank lakossági termékfejlesztési vezetője. „A karácsonyi szezonban számos akcióval találkozhatnak a fogyasztási hitelek terén, ideértve a személyi kölcsönöket, a hitelkártyákat, valamint az áruhiteleket is. Érdemes a vásárlások előtt tájékozódni a lehetőségekről, mert egy jól megválasztott hitellel és ehhez kapcsolódó részletfizetési megoldással nem csak az egyszeri kiadások csökkenthetőek, hanem a teljes visszafizetendő összeg is.”

A fiatalok és a nők fordítanak több időt ajándékvásárlásra, átlag 6,2 napot töltünk el ezzel

Egy év alatt 70-ről 74 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik előre átgondolják, hogy kinek, milyen értékben vesznek majd meglepetést – igaz, az alapos tervezés ellenére a válaszadók fele (51%) vallja, hogy hajlamos túlköltekezni ilyenkor. A magyarok 89%-a szerint nem az ajándék értéke a fontos, ennek ellenére minden negyedik megkérdezett (25%) mérlegeli a meglepetések beszerzésekor, hogy a megajándékozottól körülbelül milyen értékű meglepetésre számíthat.

Elsősorban a nőkre jellemző (24% a férfiak 15%-ához képest), hogy előre eltervezik, kinek mit adnának, és ezzel a listával indulnak vásárolni. Egy év alatt 49-ről 45 százalékra csökkent azok aránya, akik ugyan körülbelül tudják, mit szeretnének venni, az üzletek kínálata mégis nagyban befolyásolja a választásukat. Az ajándékok kiválasztását nézve tavalyhoz képest 3-ról nyolc százalékra nőtt azok aránya, akik inkább biztosra mennek, és megkérdezik az ajándékozottól, hogy mit szeretnének.

A megkérdezettek 74 százalékát zavarja a karácsony előtti rohanás az ajándékok után, a válaszadók fele (46%) talán ezért is már egy hónappal az ünnep előtt beszerzi a meglepetéseket. Jellemzően a férfiak és 23-29 év közöttiek azok, akik a karácsony előtti két hétben, vagy épp az utolsó pillanatban szerzik be a meglepetést, míg a nők sokkal nagyobb arányban már több, mint egy hónappal korábban megveszik őket.

A magyarok jellemzően 6,2 nap alatt szerzik be az ajándékokat, a nemek közti eltérés azonban itt is megmutatkozik, hiszen míg a férfiak 5 nap alatt letudják a vásárlást, addig a nők jellemzően 7,3 napot fordítanak erre. Érdekesség, hogy a 23-29 éves korosztály kiemelkedően sok időt, összesen 8,1 napot tölt az ajándékvásárlással. A digitális fizetési módok terjedését mutatja az is, hogy az ajándékokat a leggyakrabban (64%) ma már webáruházakban veszik meg a megkérdezettek, amelyeket a bevásárlóközpontok követnek (63%), majd a szuper- és hipermarketek következnek ötven százalékkal.

Átlagosan hét embert ajándékozunk meg

A válaszadók átlagosan közel hét embernek vesznek ajándékot idén – ez a szám a nők esetében nyolc, míg a férfiak körében csupán öt. A legtöbben párjukat (74%), gyermekeiket, vagy unokáikat (64 százalék – itt a férfiak esetében 57 százalék, a nőknél pedig 71 százalék ez az arány) és szüleiket (61%) szokták meglepni ajándékkal. Ezzel szemben a testvéreiknek már csak 44 százalék, apósuknak-anyósuknak harminc százalék, a barátaiknak 21 százalék, a munkatársaiknak pedig alig öt százalék ajándékoz valamit karácsonykor. 

Idén a partnerüknek legtöbben illatszert, ruhaneműt és könyvet ajándékoznak; a gyermekeknek és unokáknak szánt ajándékok közül pedig a játékok, a ruhaneműk és a könyvek kerültek fel a képzeletbeli dobogóra; míg a szülőknek legtöbben illatszereket, édességet és könyvet vásárolnak. Ugyanakkor a slágerajándékok mellett egyre népszerűbbek az ajándékutalványok is, amelyet az egy évvel ezelőtt mért 18 százalék helyett immár 24 százalék választ ajándékként.

Hunyor Erna Szofia
Forrás: Budapest Bank

Partneroldalak