2018. november. 12. hétfõ - Jónás, Renátó napja van
Banner
Banner
Banner
Otthon vannak a pénzügyi- és nyugdíjtervezésben a fiatalok

Otthon vannak a pénzügyi- és nyugdíjtervezésben a fiatalok

2018. október 11. 13:43

Az Y-generáció fele anyagilag támogatja nyugdíjas szüleit, egyötödük pedig már félre is tesz saját nyugdíjas éveire. Sőt, jelentős számban egyéb megtakarítási céljaik mellett már aktívan foglalkoznak a nyugdíj-előtakarékossággal is – hívják fel a figyelmet az NN Biztosító szakértői.

Az X-generáció – vagyis a 39-55 éves korosztály – tagjainak 59 százaléka szerint az 1980 és 1994 között született Y-generáció nem igazán készült fel a nyugdíjaskorra – derül ki az NN Biztosító a nyugdíjcélú megtakarítási szokásokat feltérképező országos, reprezentatív kutatásából. A felmérés szerint előbbiek 53 százaléka gondolja, hogy a fiatalabbak anyagi jellegű céljaikhoz inkább hitelt vesznek fel, illetve 47 százalékuk mondta, hogy az Y-generáció szülei nyugdíjaskorukban nemigen számíthatnak majd gyermekeiktől anyagi támogatásra. Emellett 44 százalék nyilatkozott úgy, hogy szerinte az Y-osok nem tudnak takarékoskodni, negyven százalék, hogy nem tudnak hosszú távra tervezni és 34 százalék, hogy nem tudnak a saját lábukra állni.

Ezzel szemben az NN Biztosító kutatása szerint a már önálló háztartásban élő Y-osok 71 százaléka takarít meg havi szinten valamekkora összeget, sőt a generáció 22 százaléka már aktívan félretesz nyugdíjas éveire is. Az Y-generáció tagjai emellett számos egyéb, egymással versengő célra is terveznek takarékoskodni. A megtakarítási célok sorában a tartalékképzés, a lakhatással kapcsolatos témák (vásárlás, felújítás, bútorvásárlás), valamint az autó- vagy motorvásárlás, a nyaralás és a hiteltörlesztés jelenik meg náluk a nyugdíjcélokat megelőzve. Ezzel együtt is ennek a generációnak a negyven százalékánál része a pénzügyi terveknek a nyugdíjaskorra való előtakarékosság.

„Élethelyzetükből adódóan az Y-generáció jóval több célra szeretne megtakarítani az otthonteremtéstől az első autó megvásárlásáig, azonban abszolút pozitív, hogy már egyötödük aktívan félretesz nyugdíjas éveire, és összesen negyven százalék komolyan gondolkozik ezen. Kiemelt feladatunk ennek a pénzügyi tudatosságnak a további erősítése” – emelte ki Nemes-Szabó Zsuzsanna, az NN Biztosító márka- és marketingkommunikációs vezetője.

A kutatásból az is kiderült, hogy az Y-generáció 54 százaléka támogatja anyagilag nyugdíjaskorú szüleit, míg ez az arány az X-generáció esetében 36 százalék azok körében, akiknek van nyugdíjaskorú szülője. Ezen a téren az Y-osok közül is a 24-34 éves korosztály a legaktívabb: harmaduknak van nyugdíjas szülője, és 69 százalékuk segíti őt anyagilag. Az NN Biztosító márka- és marketingkommunikációs vezetője szerint ezek alapján három tényezőre vezethető vissza, hogy a nyugdíj-előtakarékosság ilyen erőteljesen jelenik meg már a 24-38 évesek gondolkodásában is.

Egyéni okok

„Fontos egyrészt a személyes érintettség: már saját szüleiken keresztül is tapasztalják a nyugdíj-előtakarékosság fontosságát. Másrészt annak köszönhetően, hogy az esetükben releváns legalább húszéves futamidőre akár havi 7000 forintos díjjal is köthetnek nyugdíjbiztosítást, a fiatalabb korosztálynak nem kell lemondania a nyugdíj-előtakarékosságról a többi, rövid és hosszú távú célja miatt. Harmadrészt pedig kulcstényező a várható nyugdíjtrendekről és az elérhető lehetőségekről való folyamatos tájékoztatás, hogy a lakosság minél megalapozottabban tervezhessen saját jövőjével” – hangsúlyozta Nemes-Szabó Zsuzsanna.

Az edukáció kapcsán a felmérésből kiderült, hogy az Y-generáció – a család és a hasonló korú ismerősök, barátok mellett – leginkább az internetes híroldalak cikkeiből (negyven százalék) ismernek meg olyan információkat és érveket, amelyek alapján komolyan elgondolkodnak a nyugdíjcélú megtakarítás szükségességén.

Pr7

Forrás: NN

Partneroldalak