2018. december. 13. csütörtök - Luca napja van
Banner
Banner
Banner
Rekordbírság a Hitelcentum Kft.-nek

Rekordbírság a Hitelcentum Kft.-nek

2018. december 6. 9:56

Kiemelt összegű, 17 millió forint bírsággal sújtotta a Hitelcentrum Szolgáltató Kft.-t a jegybank, mert a pénzpiaci többes ügynök nem az elvárható gondossággal – a kockázatoknak az érintett felek számára való jelzésével – közvetített ugyanazon fogyasztóknak egyidejűleg jelzáloghitelt és személyi kölcsönt. Továbbá nem adott át kellő számú versengő ajánlatot ügyfeleinek, illetve panaszkezelési szabályzata és gyakorlata nem felelt meg a jogszabályoknak – tájékoztatott az MNB.

Célvizsgálatot folytatott a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a Hitelcentrum Szolgáltató Kft.-nél, amely a Duna House Holding Nyrt. tagjaként jelentős szereplője a hitelközvetítői piacnak. A vizsgálat során az MNB áttekintette, hogy a többes ügynökként tevékenykedő társaság megfelel-e a független pénzpiaci közvetítők tevékenységére vonatkozó jogszabályi előírásoknak. Az ellenőrzési eljárás a 2014. január 1-jétől a vizsgálat végéig terjedő időszakot tekintette át – közölte az MNB.

A jegybank vizsgálata során megállapította: a Hitelcentrum nem tudta alátámasztani, hogy az ügyfeleknek nyújtott ajánlatai során vizsgálta-e az ügyletek – az MNB jövedelemarányos törlesztőrészletéről és a hitelfedezeti arányok szabályozásáról szóló rendeletében (JTM-rendelet) előírt – hitelezhetőségi korlátját, ezen belül azt sem, hogy az adott ügyfél rendelkezik-e más hitelkérelemmel vagy folyósított egyéb hitellel.

Személyi kölcsön, mint önerő

Mint ismert, a JTM-rendelet szerint az ugyanazon ügyfél számára adható hitel(ek) együttes állománya nem haladhatja meg az ingatlan értékének nyolcvan százalékát. Ha egy jelzáloghitelt igénylő ügyfélnek önerőt is igazolnia kell, s ezzel párhuzamosan személyi kölcsönt is felvesz, – különösen akkor, ha az általa reméltnél kisebb összegű jelzáloghitelt kapott – több esetben vélelmezhető volt, hogy a személyi kölcsön valójában a szükséges önerőt pótolja.

Az MNB súlyosbító körülményként értékelte, hogy a Hitelcentrum az azonos ügyfelek többszöri párhuzamos hitelfelvételének kockázatáról nem tájékoztatta megfelelően sem az adott fogyasztókat, sem a jelzáloghitelt folyósító hitelintézetet. Emiatt egyaránt sérülhetett a – hitelekhez képest túl alacsony ingatlanfedezettel bíró – ügyfélkör, illetve a többes ügynököt megbízó (túlzott üzleti kockázatot vállaló) pénzügyi intézmény érdeke is.

Számos jogszabálysértést tártak fel

Mint a vizsgálat megállapította, a Hitelcentrum több esetben nem adott át és elemzett kellő számú versengő hitelajánlatot ügyfeleinek, nem a jogszabályoknak megfelelően vezette nyilvántartásait és nem őrizte meg – a működésének ellenőrizhetőségéhez szükséges – iratokat. A jegybank feltárta azt is, hogy a Hitelcentrum panaszkezelési szabályzatának tartalma és annak közzététele nem felelt meg az előírásoknak. A Hitelcentrum nem mindenkor nyújtott megfelelő tájékoztatást ügyfeleinek a jogorvoslati lehetőségekről, illetve a panaszok teljes körű kivizsgálásának eredményéről sem. Hiányos volt a megtartott oktatásokról, képzésekről szóló – a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő – nyilvántartás is.

Az MNB mindezek miatt összesen 17 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki a Hitelcentrumra és felhívta a jogszabályi előírások betartására, határidő tűzésével kötelezte a feltárt hiányosságok kijavítására. A jegybank a továbbiakban is kiemelt figyelmet fordít a pénzpiaci közvetítők tevékenységének ellenőrzésére, többek között további célvizsgálatokat folytat a pénzpiaci szereplők jogszabályszerű működésének áttekintésére.

Hunyor Erna Szofia
Forrás: Pr7/Magyar Nemzeti Bank

Partneroldalak