2017. november. 21. kedd - Olivér napja van
Banner
Banner
Banner
Törvénymódosítással védik az ügyfelek érdekeit

Törvénymódosítással védik az ügyfelek érdekeit

2017. augusztus 11. 16:27

Hamarosan módosulhat a biztosítási tevékenységről, a kötelező gépjárműfelelősség-biztosításról (kgfb) szóló törvény, és változik több pénzforgalmi, pénzintézeti és jegybanki jogszabály is. Mindez elsősorban az ügyfelek érdekeit szolgálja.

Egy nemrég benyújtott törvényjavaslat előírná az életbiztosításokat értékesítő ügynököknek, hogy értékesítés előtt igényfelmérőt töltsenek ki az ügyféllel. Kötelezővé teszi, hogy akár részleteire bontva a megtakarítási célú életbiztosítások költségeit ismertesse az ügyféllel. Ezen felül az ügynököknek folyamatos képzéseken kell részt venniük - nem lesz elég csak a „betanításkor” beülniük a hatósági képzésre – írta a portfolio.hu.

A törvénymódosítási javaslat értelmében meg kell határozni, mit jelent egyáltalán biztosításközvetítőnek lenni. Valamint, hogy a közvetítő az ügyfél számára nyújt igényfelmérést és szervez, lát el biztosítási feladatokat - korábban a közvetítő a „biztosítási szerződés létrehozására irányuló” tevékenységet végzett. Az is bekerül a törvénybe, hogy a közvetítő javadalmazás ellenében dolgozik, megalapozva ezzel az ügynökök díjazásának átláthatóságát.

Ahhoz, hogy valaki biztosításközvetítő lehessen:

  • szükséges lesz a büntetlen előélet,
  • senki nem lehet közvetítő, aki korábban vezető tisztségviselő volt olyan gazdasági szervezetnél, biztosítónál, amely csődbe ment.

Az értékesítőknek folyamatosan képezniük kell magukat, évente legalább 15 órányi szakmai képzésen is részt kell venniük és ezt igazolni is kell a felügyeletnek, ha ellenőrzése kerül sor. A törvény kimondja, hogy az egyes és többes ügynökök is függő ügynököknek számítanak.


Csődbe ment cég vezetője nem lehet biztosításközvetítő                                                                   Stockphoto

Értékesítést illetően a következő fontosabb változások lesznek: 

 

  • az ügynöknek meg kell adnia a megbízója nevét és címét,
  • valamint egy igényfelmérőt is ki kell töltetnie az ügyféllel.
  • Nem életbiztosítási termékek értékesítésekor egy egységesített biztosítási termékismertetőt is át kell adni az ügyfélnek - ez egy rövid összefoglaló, amit a biztosító előre meghatározott szabályok alapján rak össze és a termékek fontosabb paramétereit tartalmazza.
  • Keresztértékesítéskor az ügynöknek tájékoztatnia kell az ügyfelet, hogy van-e lehetőség a „kapcsolódó” terméket külön is megvenni.
  • A termékeket csak előre meghatározott célcsoportoknak lehet értékesíteni, ennek megvalósulásának érdekében a biztosítók különféle célpiacokra kell termékeket kialakítaniuk, valamint belső ellenőrzési rendszert is ki kell építeniük.



Minden - korábban burkolt - költséget is közölni kell az ügyféllel                                       Stockphoto
 

Befektetési termékek értékesítésénél az ügyféllel minden költséget - beleértve a mögöttes költségeket és a tanácsadás költségeit is - közölnie kell az ügynöknek. Ezt alapból az összesített formában (Teljes Költségdíj-mutató,TKM) kell ismertetni az ügyféllel, de ha kéri az ügyfél, részletezni kell a pontos számokat. Ezt a tájékoztatás nem elég értékesítéskor megtenni, a befektetés élettartama alatt rendszeresen, legalább évente biztosítani kell az ügyfél számára.

A biztosítóknak, illetve viszonybiztosítóknak kötelező lesz belső nyilvántartást vezetniük ügynökeikről, vezetőikről, felügyeleti feladatok elősegítésének céljából és a változásokat nyomon követni. Az adatokat a biztosítási jogviszony megszűnését követő öt évig tárolhatja a biztosító.
 

Pr7
Forrás: portfolio

Partneroldalak