2017. november. 23. csütörtök - Kelemen napja van
Banner
Banner
Banner
Utálja munkahelyét? Könnyebb lehet a váltás, mint gondolná

Utálja munkahelyét? Könnyebb lehet a váltás, mint gondolná

2015. december 14. 15:31

Elmúltak azok az idők, amikor a cégek kedvükre szemezgethettek a jelöltek között, megérkezett viszont az „álláskirályok kora”, ahol a keresett végzettségűek válogathatnak az álláslehetőségekből. Egy jelenleg is munkában álló szoftverfejlesztő heti átlagban 4 új állásajánlatot kap – és ez a trend jövőre csak erősödni fog. Szakemberek szerint a helyenként már stratégiai méretű munkaerőhiány enyhítéséhez az eddig hátrányosan kezelt csoportok bevonására és integrálására van szükség. 

„Az elmúlt években gyökeresen átalakult az álláskeresők piaca” – mondja Dobár Attila, a JobGroup ügyvezető igazgatója. „Egyre több munkakör esetében az egy állásra jelentkezők száma radikálisan lecsökkent, a legkeresettebb pozíciókról szóló hirdetésekre pedig szinte egyáltalán nem érkezik megfelelő tapasztalattal rendelkező pályázó. Az IT pozíciók jó része, a magas szintű nyelvtudást igénylő állások, a pénzügyi szakembereknek szóló kiírások esetében szinte esély sincs pusztán hirdetéssel megfelelő szakembert találni. Kicsit könnyebb rátermett szakembert keresni marketing, PR, jogi, valamint az IT-tól távolabb eső mérnöki pozíciókra, és a tapasztalatok alapján viszonylag sok felsővezetői gyakorlattal rendelkező jelölt is munkát keres” – mondja Dobár Attila.

Várhatóan ez a trend dominálja az elkövetkező évet. A JobGroup csoport részét alkotó Job Kft. szakemberei szerint míg egy évvel ezelőtt még jellemző volt, hogy a keresett pozíciókra is jelentkezett az állás leírását ténylegesen áttanulmányozó, motivált és szakmai tapasztalatait illetően is rátermett jelölt, addig az év második felében már csak ritkán akadt erre példa. Így a folyamat megfordul, az első lépést a tanácsadónak kell megtennie, és szinte klasszikus értékesítői szerepkört betöltve telefonon kell néhány percben alatt annyira „eladni” az állást, hogy a jelölt hajlandó legyen időt szánni egy személyes beszélgetésre. A nehezebben betölthető pozíciók esetében százötven-kétszáz megszólított jelöltből alig 2% mutat erre érdeklődést és jön el egy személyes találkozásra.

Ugyanakkor számos állás esetében a pozíciók összetettsége miatt a pályakezdők nem tudják igazán eldönteni, mire érdemes pályázniuk. Ebben is felértékelődik a fejvadász cégek szerepe, hiszen közvetítőként látják, hogy az adott cég az egyes feladatok esetében milyen munkatársban gondolkodik, és ez alapján célzottan tudják megkeresni a legalkalmasabb jelölteket. Egyre többen bíznak abban, hogy a cégek úgyis megtalálják őket, mintsem pályázattal próbálják meg kitalálni, mit is szeretne látni és hallani valójában a cég.

Lehetnek tartalékok a hátrányos helyzetű csoportokban

„A RehabJob esetében különösen fontos mérföldkőhöz érkeztünk. Jövőre a megváltozott munkaképességűek integrálásával nyert tudásunkat kiterjesztjük más, a munkaerőpiacon nehéz helyzetben lévő csoportokra is. A gyesről visszatérni szándékozó nők, az 50 felettiek, a menekültek vagy a romák ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, mint a megváltozott munkaképességűek: a bizonytalan elfogadó környezettől, az önbizalomhiánytól, az aktuális munkaerőpiaci követelmények hézagos ismeretétől szenvednek.

A megváltozott munkaképességűek integrálásával nyert tudásunkra támaszkodva indítunk programot azért, hogy a hátrányos helyzetben lévő csoportok tagjai a tudásuknak, lehetőségeiknek és igényeiknek megfelelő munkát találjanak, és le tudják küzdeni az alkalmazásuk útjában álló mentális akadályokat. Ehhez a cégek körében folytatjuk az érzékenyítési és a felkészítési programjainkat. Reményeink szerint evvel több szempontból is hozzá tudunk járulni a munkaerőpiaci egyensúlytalanságok feloldásához” – mondta Dobár Attila.

Meg kell küzdeni a jó munkaerőért

Végül azoknak a cégeknek áll a zászló jövőre, akik felveszik a versenyt a legjobb munkavállalókért. Különösen a fiatalok megszólításához elengedhetetlen a közösség médiában való aktív, figyelemfelkeltő jelenlét. A cégeknek ki kell használniuk a technikai eszközök, például a Skype interjúk és a konferencia hívások nyújtotta lehetőségeket, fel kell gyorsítaniuk a belső folyamatokat és döntéseket. Egy állás véglegesítése nem húzódhat hetekig pusztán azért, mert a cég egyik vezetője nem ér rá a negyedik vagy ötödik fordulós interjúra.

A jó munkavállalók megtartásááért is többet kell tenni. Elsősorban a tudatos vezetésen, a meglévő humán értékkel való felelős gazdálkodáson, nem pedig pusztán anyagiakon múlik, hogy az adott munkavállaló hosszútávon is elkötelezett maradjon a cég iránt.

Tippek a kereséshez

A fentiek figyelembevételével a JobGroup szakemberei munkaadóknak és munkavállalóknak is összegyűjtötték azt az öt legfontosabb tényezőt, amire a következő évben érdemes lesz nagyobb jangsúlyt fektetni, hogy sikeres legyen a toborzás, illetve az álláskeresés. A munkáltatóknak meg kell alapozniuk figyelemfelkeltő jelenlétüket a közösségi médiában, vonzó munkaadói márkát kell kialakítaniuk, fel kell gyorsítaniuk a HR-döntéshozatalt – hiszen a legjobb jelöltekre mások is vadásznak –, pozitív visszajelzésekkel, egyéni odafigyeléssel és a csoportösszetartás fokozásával növelni kell a cég megtartóerejét, és nyitottnak kell lenni a szokásostól eltérő toborzási módszerek felé.

A munkát keresőknek azt ajánlják, hogy legyenek rugalmasak, nyitottak az újra, a tanulásra és a változásra, tanuljanak nyelveket (ez ugyanis megsokszorozza az elhelyezkedési esélyeket), tegyék álláskeresés-baráttá közösségimédia-fiókjaikat, valamint hogy viselkedjenek felelősen az álláskeresés során.  

 

Forrás: Pr7/JobGroup

Partneroldalak