
Végre kész a 4-es metró!
Zűrzavaros előkészületek után komoly erőfeszítések kellettek ahhoz, hogy megvalósuljon az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb, nyolc éve húzódó beruházása. Átadták Budapesten a Kelenföld vasútállomást a Keleti pályaudvarral összekötő 4-es metrót, amit az utasok a vasárnapi üzemzárásig ingyen tesztelhetnek. Az érintett városrészek ingatlanpiacára kedvező hatással lesz az új metróvonal.
Több mint harmincöt évet kellett várni arra, hogy önálló metróvonalat avassanak Budapesten, de ma elindult a 4-es metró, amelyet a hetvenes évek óta terveztek már, de csak mostanra sikerült. A beruházást rengeteg kritika érte, mert nagyon sok pénzt költöttek rá, emiatt nagyon sokáig húzódott, és sokak szerint kérdéses a megtérülése.
Pénteken reggel Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István, főpolgármester átadta az M4-es metrót. A metrót 2006-ban kezdték el építeni, de már a fúró pajzsok is 126 hetes csúszással értek célba, vagyis a beruházás átadási határideje folyamatosan csúszott, a költségek pedig emelkedtek, eredetileg már 2011-ben át kellett volna adni a metrót. A 16 szerződés felmondása viszont olyan kártérítési pereket vont volna maga után, ami csődbe vitte volna a fővárost, ezért a beruházás leállításának nem volt alternatívája – fogalmazott a Tarlós István főpolgármester. Így aztán tárgyalásokat kezdtek az érintettekkel és ezeknek köszönhető, hogy az immár az új városvezetés által kitűzött mostani átadási határidőt tartani tudták – fogalmazott Tarlós István.
Korábban a kormány és a főváros viszonyát a szembenállás határozta meg, ezért nagy szerepe volt a 2010-es egységnek – mondta Orbán Viktor, miniszterelnök, aki emlékeztetett, hogy a 4-es metró terve még a hetvenes években megfogalmazódott, ami után az építkezés tehát 2006-ben kezdődött, a megvalósulás időpontja pedig egyre hátrébb tolódott – mondta Orbán Viktor is. Végül az említett szerződések felülvizsgálatával tízmilliárdokat spórolt meg a főváros – tette hozzá a miniszterelnök, aki azt is elmondta, hogy több ezren dolgoztak az építkezéseken.
Az Etele tér és a Baross tér közötti hét kilométeres vonalon csúcsidőben két-három percenként közlekednek az Alstom szerelvényei. A járatokon mindhárom mobiltelefon társaság szolgáltatási elérhetőek. A projekt az állam és a főváros közös finanszírozásában, az Európai Unió társfinanszírozásban valósult meg. A beruházás összköltsége 452,5 milliárd forint, amely tartalmazza a 67,5 milliárd forint kockázati tartalékot. A teljes összköltséghez az unió 180,8 milliárd forinttal járul hozzá.
A 2010-ben létrejött és azóta is fennmaradt összefogásnak és egységnek köszönhető a 4-es metró átadása - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök megnyitó beszédében. A kormányfő azt mondta: Budapest akkor lesz büszke főváros, ha nagy dolgokra vállalkozik, de ezt csak akkor teheti meg, ha megtalálja az együttműködés módját a mindenkori kormányzattal. A cselekvéshez ugyanakkor erő is kell, az erőhöz pedig egység - folytatta Orbán Viktor, aki ezért azt javasolta a budapestieknek, őrizzék meg a 2010-ben létrehozott egységet.
Tarlós István főpolgármester Budapesten a 4-es metróvonal pénteki átadásán elmondta: "Zűrzavaros előkészületeket, majd komoly erőfeszítéseket követően" befejeződött Budapest negyedik metróvonalának építése - fogalmazott Tarlós István, hozzátéve: pénteken az utasok birtokba vehetik a létesítményt, a fővárosi metróhálózat mostani gyarapodása azt mutatja, hogy Budapest és az ország vezetősége "akar és képes együttműködni".
A 4-es metrót péntek déltől használhatják az utasok a felszíni közlekedés pedig csak másnap, a szombati üzemkezdettől változik meg - közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A buszok délután is az eddig megszokott menetrend szerint és útvonalon közlekednek, és az új kelenföldi buszvégállomást sem adják, csak másnap.
Az árakra és a keresletre is pozitívan hat a ma induló négyes metró beruházása az érintett városrészek ingatlanpiacán, egyelőre csak a felszíni munkálatok hatása érezhető, hosszabb távon pedig a ma induló metró is formálja majd a viszonyokat. Nagy változásokat nem jelent a négyes metró mai indulása az érintett városrészek ingatlanpiacán, szakértők szerint mindenképpen pozitív hatásokkal számolhatnak az itteni tulajdonosok és fejlesztők.
A közlekedés, megközelíthetőség kiemelten fontos, akár lakóingatlanról, akár irodáról van szó, így a metró közelsége nagyon meghatározó jelentőségű. A belvárosban általában jó a közlekedés, itt a körút közelsége számít. Irodák esetében a láthatóság, a jó közúti megközelítés mellett követelmény, hogy ötszáz méteren belül legyen metrómegálló. Ahol ezek a feltételek teljesülnek, új irodalokációk jöhetnek létre. Az árváltozásokba már korábban beépült a négyes metró, ez nem jelentett komoly árfelhajtó hatást, inkább a preferenciákat módosította. A metrómegállók közelében lévő lakásokat könnyebben és gyorsabban el lehet adni, a vevők is hajlandók némi kompromisszumra a jó közlekedés és a rendezett környék szempontjából.

Pr7/MTI