2022. május. 28. szombat - Emil, Csanád napja van
Banner
Banner
Banner
Végre kész a 4-es metró!

Végre kész a 4-es metró!

2014. március 28. 11:11

Zűrzavaros előkészületek után komoly erőfeszítések kellettek ahhoz, hogy megvalósuljon az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb, nyolc éve húzódó beruházása. Átadták Budapesten a Kelenföld vasútállomást a Keleti pályaudvarral összekötő 4-es metrót, amit az utasok a vasárnapi üzemzárásig ingyen tesztelhetnek. Az érintett városrészek ingatlanpiacára kedvező hatással lesz az új metróvonal. 

Több mint harmincöt évet kellett várni arra, hogy önálló metróvonalat avassanak Budapesten, de ma elindult a 4-es metró, amelyet a hetvenes évek óta terveztek már, de csak mostanra sikerült. A beruházást rengeteg kritika érte, mert nagyon sok pénzt költöttek rá, emiatt nagyon sokáig húzódott, és sokak szerint kérdéses a megtérülése.

Pénteken reggel Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István, főpolgármester átadta az M4-es metrót. A metrót 2006-ban kezdték el építeni, de már a fúró pajzsok is 126 hetes csúszással értek célba, vagyis a beruházás átadási határideje folyamatosan csúszott, a költségek pedig emelkedtek, eredetileg már 2011-ben át kellett volna adni a metrót. A 16 szerződés felmondása viszont olyan kártérítési pereket vont volna maga után, ami csődbe vitte volna a fővárost, ezért a beruházás leállításának nem volt alternatívája – fogalmazott a Tarlós István főpolgármester. Így aztán tárgyalásokat kezdtek az érintettekkel és ezeknek köszönhető, hogy az immár az új városvezetés által kitűzött mostani átadási határidőt tartani tudták – fogalmazott Tarlós István.

Korábban a kormány és a főváros viszonyát a szembenállás határozta meg, ezért nagy szerepe volt a 2010-es egységnek – mondta Orbán Viktor, miniszterelnök, aki emlékeztetett, hogy a 4-es metró terve még a hetvenes években megfogalmazódott, ami után az építkezés tehát 2006-ben kezdődött, a megvalósulás időpontja pedig egyre hátrébb tolódott – mondta Orbán Viktor is. Végül az említett szerződések felülvizsgálatával tízmilliárdokat spórolt meg a főváros – tette hozzá a miniszterelnök, aki azt is elmondta, hogy több ezren dolgoztak az építkezéseken.

Az Etele tér és a Baross tér közötti hét kilométeres vonalon csúcsidőben két-három percenként közlekednek az Alstom szerelvényei. A járatokon mindhárom mobiltelefon társaság szolgáltatási elérhetőek. A projekt az állam és a főváros közös finanszírozásában, az Európai Unió társfinanszírozásban valósult meg. A beruházás összköltsége 452,5 milliárd forint, amely tartalmazza a 67,5 milliárd forint kockázati tartalékot. A teljes összköltséghez az unió 180,8 milliárd forinttal járul hozzá.

 A 2010-ben létrejött és azóta is fennmaradt összefogásnak és egységnek köszönhető a 4-es metró átadása - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök megnyitó beszédében. A kormányfő azt mondta: Budapest akkor lesz büszke főváros, ha nagy dolgokra vállalkozik, de ezt csak akkor teheti meg, ha megtalálja az együttműködés módját a mindenkori kormányzattal. A cselekvéshez ugyanakkor erő is kell, az erőhöz pedig egység - folytatta Orbán Viktor, aki ezért azt javasolta a budapestieknek, őrizzék meg a 2010-ben létrehozott egységet.

Tarlós István főpolgármester Budapesten a 4-es metróvonal pénteki átadásán elmondta: "Zűrzavaros előkészületeket, majd komoly erőfeszítéseket követően" befejeződött Budapest negyedik metróvonalának építése - fogalmazott Tarlós István, hozzátéve: pénteken az utasok birtokba vehetik a létesítményt, a fővárosi metróhálózat mostani gyarapodása azt mutatja, hogy Budapest és az ország vezetősége "akar és képes együttműködni".

A 4-es metrót péntek déltől használhatják az utasok a felszíni közlekedés pedig csak másnap, a szombati üzemkezdettől változik meg - közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A buszok délután is az eddig megszokott menetrend szerint és útvonalon közlekednek, és az új kelenföldi buszvégállomást sem adják, csak másnap.

Az árakra és a keresletre is pozitívan hat a ma induló négyes metró beruházása az érintett városrészek ingatlanpiacán, egyelőre csak a felszíni munkálatok hatása érezhető, hosszabb távon pedig a ma induló metró is formálja majd a viszonyokat. Nagy változásokat nem jelent a négyes metró mai indulása az érintett városrészek ingatlanpiacán, szakértők szerint mindenképpen pozitív hatásokkal számolhatnak az itteni tulajdonosok és fejlesztők.

A közlekedés, megközelíthetőség kiemelten fontos, akár lakóingatlanról, akár irodáról van szó, így a metró közelsége nagyon meghatározó jelentőségű. A belvárosban általában jó a közlekedés, itt a körút közelsége számít. Irodák esetében a láthatóság, a jó közúti megközelítés mellett követelmény, hogy ötszáz méteren belül legyen metrómegálló. Ahol ezek a feltételek teljesülnek, új irodalokációk jöhetnek létre. Az árváltozásokba már korábban beépült a négyes metró, ez nem jelentett komoly árfelhajtó hatást, inkább a preferenciákat módosította. A metrómegállók közelében lévő lakásokat könnyebben és gyorsabban el lehet adni, a vevők is hajlandók némi kompromisszumra a jó közlekedés és a rendezett környék szempontjából.

Szombattól jelentősen módosul a felszíni közlekedés az új felszíni közlekedés tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, 5 villamos- és 3 trolibuszvonalon jelent változást. A felszíni járathálózatot úgy alakították át, hogy a 4-es metró használatát ösztönözzék. Ott azonban, ahol a metróra való átszállás lassítaná az utazást, nagyrészt meghagyták a felszíni lehetőséget, ezért nem változtattak érdemben például a dél-budai villamosok közlekedésén.
 
Az egyik legnagyobb változás az M1-M7 bevezető szakasza alatt a Budaörsi és a Balatoni utat összekötő útnál lesz majd, ahol az eddig egyirányú úton szembe jön majd a busz. A frissen felfestett útjelek reggelente már most is okoznak némi fennakadást, de ez felfogható egyfajta gyakorlásként arra az időszakra, amikor ténylegesen megindul a buszközlekedés, illetve, amikor elkezdődik majd az Őrmezői-csomópont másfél éven át tartó építése.
 
A 7-es buszcsalád megmarad, de átszervezik a járatokat. A 7-es busz változatlan útvonalon és kapacitással közlekedik. A kelenföldi Bornemissza tér és a belváros között a 7-est a 7A helyett az új 107-es egészíti ki. A 7-es és a 107-es minden megállóban megáll dél-budai végállomásuk és az Astoria között, onnan a 7-es alapjáratként folytatja útját Újpalotára, a 107-es pedig gyorsjáratként. Újpalota, Nyírpalota út és a belváros között a 7E, az új 107-es, és a meghosszabbított 133-as és 233-as buszok közlekednek gyorsjáratként. A 7E Újpalotáról csak a Blaha Lujza térig közlekedik. A 8-as busz Gazdagréti téri végállomása változatlan marad, viszont az Urániától egészen a Bosnyák térig meghosszabbítják az útvonalát. Új buszjárat indul a Gazdaréti térről Kelenföld vasútállomásig 108-as jelzéssel, amely a Rétköz utcán közlekedik. A jelenleg szintén az Urániáig közlekedő 112-es végállomása is a Bosnyák térre kerül. 
 
Új járatok indulnak Budaörsről a Széll Kálmán tér végállomásig 140-es és 140A jelzéssel, a 88-as busz Törökbálintról, a 240E járat pedig Budaörsről indulva a Móricz Zsigmond körtérig fog közlekedni. A 40E a továbbiakban csak a hétköznap reggeli időszakban közlekedik Budaörsről Budapest irányába, Kelenföld vasútállomásig.  A 47-es és a 49-es villamos változatlan útvonalon jár majd, de hétvégén új villamos indul 48-as számon a Deák Ferenc tér és a Savoya Park között a Kiskörút – Bartók Béla út – Fehérvári út útvonalon 15 perces követési idővel. A 49-es villamos járatsűrűsége kismértékben csökken, mivel nagyobbrészt azonos nyomvonalon közlekedik a 4-es metróval. A 73-as, 76-os és 79-es trolik közlekedésében csak kisebb változás lesz, a 73-asé és 76-osé Keleti pályaudvari átszálló csomóponthoz közelebb kerül, a 79-es pedig a Garay utcai helyett a Baross térre közlekedik majd. A 87A és a 187-es járatokat összevonják, a 187-es sűrűbben jár majd, a 4-es metró gyors elérése érdekében Kelenföld vasútállomásig. Budatétény vasútállomás és Kelenföld vasútállomás között új járatot indítanak 101-es jelzéssel, a 103-as pedig sűrűbben közlekedik.
 
A 133E járatot az új 133-as váltja fel Nagytétény, Erdélyi utca és Újpalota, Nyírpalota út között. A 150-es útvonala több pontos is módosul: a járat nem tér be Kelenvölgybe, helyette az új 258-as járat közlekedik erre, a Péterhegyi úton egyenesen haladva éri el a metró kelenföldi végállomását. A 172E járat a jövőben 172-es számjelzéssel közlekedik, útvonalát Kelenföld vasútállomásig rövidítik. Nem változik a 178-as és 277-es járat menetrendje, bár korábban a két járat összevonását tervezték, valamint megmarad a 239-es busz is. A 233E a jövőben 233-as számjelzéssel, továbbra is csak a munkanapi csúcsidőszakokban jár, Dél-Buda és az Astoria között minden érintett megállóhelyen megáll. Útvonalát a Bosnyák térről Újpalota, Nyírpalota útig meghosszabbítják, a belváros és Újpalota között gyorsjáratként közlekedik. Új járatot indítanak 258-as számjelzéssel, amely az Újbuda-központ és Budafok között a módosított útvonalú 150-es buszt és a 4-es metró kelenföldi végállomásáig rövidített 250-es járatot pótolja.A 4-es metró 6,7 kilométeres elkészült szakaszát 13 perc alatt teszi majd meg a Keleti pályaudvar és Kelenföld vasútállomás között. A többi metróvonalhoz hasonlóan csúcsidőszakban 2-3 percenként, míg napközben és hétvégén 5, késő este pedig 10 percenként jár majd, és átszállási lehetőséget biztosít a Keleti pályaudvarnál az M2-es, a Kálvin téren pedig az M3-as metróvonalra.

Pr7/MTI

 

Partneroldalak