2018. november. 12. hétfõ - Jónás, Renátó napja van
Banner
Banner
Banner
A siker záloga a több generáció hatékony együttműködése

A siker záloga a több generáció hatékony együttműködése

2018. július 5. 11:41

Hatalmas változás várható néhány éven belül a munkaerőpiacon: a jelenleg még legnagyobb arányban jelenlévő X generációs (1960-1985 között születtek) munkavállalók 2025-től kisebbségbe kerülnek az Y generációhoz (1985-1999 között születtek) képest. A vállalatoknak ezért ideje szembenézniük a megszokottnál jóval kevésbé lojális munkaerő szokásaival és elvárásaival, nemcsak a toborzás és megtartás, de a több generáció hatékony együttműködése miatt is – hangzott el a K&H-ban szervezett családi vállalatok klubján. 

Mindössze néhány év, és a jelenleg sem teljesen „komplikációmentes” munkaerőpiac újabb izgalmakat ígér. „A betöltött állásokat jelenleg uraló X generáció 2025-től kisebbségbe kerül, miközben egyre nagyobb teret követelnek maguknak az Y generáció tagjai. A cégek számára ez hatalmas kihívást fog jelenteni, hiszen, ha egyetlen jelzővel leírható az 1980-95 között született korosztály, az a lojalitás hiánya” – hívta fel a figyelmet Steigervald Krisztián, az Emocionális Marketing Kft. generációs szakértője. 

„Az Y generáció munkaerőpiaci erőfölénye különösen hangsúlyos lehet a hosszú távon működő, így jellemzően két, három vagy akár négy generációt is foglalkoztató cégek esetében – amilyenek például a hazai családi tulajdonú vállalatok. Az ő számukra ezért különösen érzékeny terület lehet a különböző korosztályú munkavállalók hatékony együttműködésének megvalósítása” – hangsúlyozta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője. 

A szakemberek néhány hasznos tippet is adnak arra, hogyan érdemes a cégen belüli generációs ellentéteket kezelni: 
Az Y generáció esetében 

  • ne a lojalitásukra fókuszáljunk – ami nincs, vagy legalábbis jóval alacsonyabb szinten jellemző a korábbi korosztályokhoz képest – hanem az őket meghatározó nyitottságra, érdeklődésre. Tehát nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy folyamatosan új ismereteket, tapasztalatokat szerezhessenek.  
  • a globális gondolkodásukat, rálátásukat kiaknázva legyünk nyitottak az általuk javasolt újszerű megközelítési módokra és megoldásokra. 

Az X generációsok 

  • ne erőltessék rá a maximalizmusukat és munkamániájukat a fiatalokra – úgysem fog sikerülni, sőt, még akár nevetségessé is válhatnak. Helyette inkább dicsérjék őket az eredményeikért, és köszönjék meg gyakran munkájukat. 
  • békéljenek meg a gondolattal, hogy a koruk miatt nem fogják tisztelni őket a fiatalabb kollégák, csak a viselkedésük miatt. Legyenek ezért határozottak, de semmiképpen se bánjanak lekezelően a fiatalabbakkal. 
  • ne kritizálják az Y generáció „gyerekességét”, hiszen nem arról van szó, hogy ez a korosztály nem tud felnőni, hanem hogy nem akar – és ez óriási különbség.


Az Y-generáció nem lojális, de nyitottak és  globális gondolkodásúak                                   Stockphoto

Általánosságban a cégeknek: 

  • le kell vetkőzni azt a rutint, hogy automatikusan fiatal munkavállalót keresnek egy új vagy megüresedett pozícióba.
  • a szinte másodpercenként új információhoz szokott Y generáció számára érdemes lehetőséget biztosítani a cégen belül más munkaterületek kipróbálására, elsajátítására is. 
  • attól, hogy a Facebookot használjuk, még nem leszünk az Y generáció tagja. A toborzáshoz ma már elengedhetetlen közösségi oldalt használva mindenképpen figyeljünk arra, hogy a tartalom és az üzenetek megfogalmazása is a korosztály nyelvezetével és vizuális világával valósuljon meg.

Hunyor Erna Szofia

Forrás: Pr7/Emocionális Marketing Kft.

Partneroldalak