2017. november. 21. kedd - Olivér napja van
Banner
Banner
Banner
Gyorsult a kiskereskedelmi forgalom növekedése

Gyorsult a kiskereskedelmi forgalom növekedése

2017. november 7. 10:14

Szeptemberben 5,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi üzletek forgalma az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Leginkább a hazai webshopok forgalma szárnyalt, amely mintegy 18-20 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit.

Szeptemberben 5,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi üzletek forgalma az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A naptárhatástól megtisztított növekedés 6,0 százalékos volt – jelentette kedden első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az előző hónapban, augusztusban 4,7 százalékkal nőtt a forgalom a nyers és a naptárhatással szűrt adat szerint egyaránt.

Az iparcikk boltokban március óta nem látott mértékben, 12,5 százalékkal, az élelmiszert és az élelmiszer jellegű vegyes cikkeket árusító üzletekben 2,7 százalékkal nőtt az értékesítés volumene a naptárhatástól megtisztított adatok szerint. A benzinkutak forgalma 2013 márciusa óta először csökkent, 0,5 százalékkal elmaradt a tavaly szeptemberitől.

Az év első kilenc hónapjában a kiskereskedelmi forgalom 4,2 százalékkal, a naptárhatástól megtisztítva 4,3 százalékkal nőtt a múlt év azonos időszakához hasonlítva. Az iparcikkek eladása 7,5, az élelmiszereké 2,4 százalékkal nőtt a tavalyi első három negyedévhez viszonyítva, az üzemanyagok értékesítése 2,8 százalékkal emelkedett a naptárhatással kiigazított adatok szerint.

A várakozásokat lényegesen meghaladva, 6 százalékra gyorsult a kiskereskedelmi forgalom naptárhatással megtisztított növekedése az előző havi 4,7 százalékról, míg a nyers adat szerint a növekedés 5,4 százalék volt - mondta Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője.

Hozzátette, az idén várhatóan tíz százalék feletti reálbér növekedés, az év első hónapjaiban 11 éves csúcsra ugró fogyasztói bizalom, a háztartások pénzügyi vagyonának meredek növekedése miatt a következő hónapokban – részben a némileg gyengébb tavaly év végi bázis miatt is - fennmaradhat a kiskereskedelmi forgalom 6 százalék körüli bővülési üteme, így idén kissé 4,5 százalék feletti növekedésre számítunk a kiskereskedelemben, amit jövőre hasonló mértékű növekedés követhet.

Suppan szerint a kiskereskedelemnek további lökést adhat az új lakások következő negyedévekben várható átadási hulláma is. A háztartások ugyanakkor nem csupán a kiskereskedelemben növelik fogyasztásukat, így a vendéglátás, belföldi turizmus, szabadidő, szórakozás, valamint egyéb szolgáltatások területén is jelentős növekedésre lehet számítani. A szakértő emlékeztetett: 2010 átlagához képest 23,4 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi forgalom. 

Előre törtek a webáruházak

„Becsléseink szerint a január-szeptemberi időszakban a hazai webshopok összesített forgalma 18-20 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit” – kommentálta a KSH adatait Rédey Iván, a Mall.hu webpláza ügyvezető igazgatója. A szakember véleménye szerint e tempós növekedésnek köszönhetően a webáruházak részesedése a teljes magyar kiskereskedelmi forgalomból megközelítheti a hat százalékot a tavalyi 5,2 százalékot követően. Összehasonlításul: Csehországban ez az arány immár közel nyolc százalék.

„Az e-kereskedelemben évről-évre fontosabb az év végi ünnepi szezon, amelyet a karácsonyi bevásárlás mellett a Black Fridayre és a Cyber Mondayre időzített jelentős árengedmények is fűtenek” – hívta fel a figyelmet a szakember. Míg korábban az éves e-kereskedelmi forgalom ötöde, addig tavaly már közel a harmada bonyolódott le november-decemberben, az idén pedig ennél is nagyobb arányra számít a Mall.hu ügyvezető igazgatója. Nem csak a megrendelések száma, hanem a megrendelések átlagos értéke is folyamatosan nő, az eNet kutatási eredményei alapján 13 000 forintot költöttek a neten az online vásárlók egy alkalommal tavaly, ami 1700 forintos növekedést jelent a 2015-ös évhez képest.

Egyre több ajándékot rendelnek

Rédey Iván szerint míg ősszel a magyar vásárlók körében a kertrendezéshez kapcsolódó eszközök, az őszi nagytakarítás eszközei és persze a beltéri fűtőberendezések (kályhák, radiátorok, kandallók) voltak a legkeresettebb termékek, az ünnepi szezonban a játékok (műanyag építőjátékok, társasjátékok), szórakoztató elektronikai termékek (tévék, okostelefonok), játékkonzolok és a számítógépes játékokhoz kapcsolódó eszközök, háztartási gépek (a botmixertől a mosógépig) számítanak a legkelendőbbnek.

A kora őszi időszakban ezen túl látványos felfutást tapasztalt a Mall.hu a házikedvencekhez kapcsolódó termékek és a szépségápolási cikkek terén, de számottevően nőtt a baba-mama kategória népszerűsége is. Utóbbi kapcsán az ügyvezető megjegyezte: „a kismamák rendkívül tudatos vásárlóknak számítanak, akik mind nagyobb bizalommal fordulnak az online vásárlási lehetőségek irányába”.

 

Hunyor Erna Szofia

Forrás: Pr7/KSH/Takarékbank/Mall.hu

Partneroldalak