2018. október. 17. szerda - Hedvig napja van
Banner
Banner
Banner
Hol a helye a Vásárlók Könyvének?

Hol a helye a Vásárlók Könyvének?

2018. június 5. 16:43

Sportszereket áruló forgalmas üzlet, fitnesz központ, nagy forgalmat bonyolító élelmiszer áruházak – a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége tizenkét különböző üzletben annak járt utána, hogy eleget tesznek-e a boltok a Vásárlók Könyve kihelyezésére vonatkozó követelményeknek. Azt ugyanis a vásárlók számára jól látható helyre és könnyen hozzáférhető módon kell kitenni.

A vásárlók egyik legfontosabb alapjoga, hogy panaszuknak hangot adjanak, amennyiben nem elégedettek az üzletben valamilyen termékkel vagy szolgáltatással, vagy akár az eladó magatartásával. Ha pedig a megtett panasz kezelésével nem ért egyet a vevő vagy a kifogást nem lehet azonnal kivizsgálni, úgy a kereskedőnek a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul jegyzőkönyvet kell felvennie. Sőt, annak másolati példányát is át kell adni, ott helyben az üzletben a panasztevőnek – tájékoztatott Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke. 

Elmondta, ha mégsem kap papírt arról a fogyasztó, hogy személyesen, szóbeli panaszt tett a helyszínen, akkor jön szóba a Vásárlók Könyve, amiről szinte mindenki hallott már, de az erre vonatkozó pontos előírásokkal a vásárlók nem feltétlenül vannak tisztában. Az kifejezetten arra való, hogy a fogyasztók bármilyen, az üzlet működésével kapcsolatos panaszukat, de akár javaslatukat is bejegyezzék. Kifejezetten tilos a fogyasztókat e jogukban megakadályozni vagy befolyásolni.

Ha pedig a fogyasztó beírja oda a kifogását, akkor az írásban megtett panasznak is minősül, amire 30 napon belül a kereskedőnek válaszolnia kell. Emellett, az sem mindegy, hogyan helyezik ki a Vásárlók Könyvét. Ezt a vásárlók számára jól látható, egyszersmind pedig olyan helyre kell tenni, ahol könnyen hozzáférhetnek. Így például, nem szabályos az, ha a fogyasztók elől elzárt, eldugott, nem látható helyen van, de ugyanúgy az sem, ha azt ugyan látható helyen, de az üzlet pultja, esetleg pénztára mögött tartják, tehát kizárólag a kereskedő munkatársa számára hozzáférhető módon – mondta az ügyvezető elnök. 

Eltérő tájékoztatási gyakorlatok

Baranovszky szerint meglehetősen vegyes, ám alapjában véve pozitív tapasztalatokra tett szert a FEOSZ, amely 12 különböző üzlet mindegyikében azt tapasztalta, hogy ott – így vagy úgy, de azért mindenhol – kihelyezték a Vásárlók Könyvét, amely segíti a fogyasztói jogérvényesítés és panasztétel lehetőségét. Egy esetben sem fordult elő tehát olyan helyzet, amikor az átadást kifejezetten, külön kérni kellett volna, hanem az mindig ki volt helyezve. Ez, pozitív.

Ha már azonban jobban belemegyünk a részletekbe – fejtette ki a szakember –, meglehetősen vegyes a kép. Voltak kerülendő kereskedelmi gyakorlatok is egy-két esetben, mint például amikor a Vásárlók Könyve takarásban volt, mert előtte – vagy rá – közvetlenül valamilyen más papírt helyeztek el, amely megnehezítette a nyomtatvány megtalálását. Ezektől eltekintve viszont, a jól láthatóság követelménye általában érvényesült, teljesült és annak az üzletek megfeleltek.

Pult mögött, szabálytalanul

Ennél már több fogyasztóvédelmi probléma akadt viszont a könnyen hozzáférhetőség követelményével – fogalmazott a FEOSZ ügyvezető elnöke. Mint mondta, a vizsgált üzletek közül nem egy, sőt több is olyan helyen tartotta a Vásárlók Könyvét, ahol a fogyasztók ahhoz csak nagy nehézségek árán, vagy pedig egyáltalán nem férhettek hozzá, mert például a nyomtatvány az előlük teljesen elzárt pult mögött volt. Ezekben az esetekben kizárólag az üzlet személyzetének döntésén múlik, múlhat, hogy kérésre a fogyasztók rendelkezésére bocsátják-e a nyomtatványt, márpedig ez szembemegy az előírásokkal. Így tehát több helyen szemmel ugyan látható, de a fogyasztók előtt elzárt és kizárólag a vállalkozás személyzete által hozzáférhető helyen, azaz a pult mögött tárolták a Vásárlók Könyvét. Egy alkalommal pedig a nyomtatványt túl magasra tették, ahol a vásárlók már nem feltétlenül érik azt el.


Több üzletben csak nagy nehézségek árán, vagy pedig egyáltalán nem férhettek hozzá a panaszosok a Vásárlók Könyvéhez
Stockphoto

Voltak kiemelkedő és pozitív kereskedői gyakorlatok is, így ki kell emelni azokat az üzleteket, ahol például már be sem kellett menni külön a „vásártérbe”, a termékek, polcok közé, hanem a Vásárlók Könyvét kimondottan szembetűnő helyre – és szabad hozzáférést biztosítva – helyezték ki. Azaz már rögtön és közvetlenül az üzletbe történő belépést követően, annak bejárata mellett – mondta Baranovszky. 

Kiemelte: ugyancsak pozitív tájékoztatási gyakorlattal találkozott a FEOSZ az egyik gyorsétteremlánc üzletében, ahol a Vásárlók Könyve fellelhetőségének jelzésére külön kihelyezett tájékoztató felirat szolgált. Ez jól láthatóan, szembetűnően, nagy betűméretekkel jelezte a pontos helyet, a „Vendégkönyv” felirattal. Amellett pedig, hogy ott maga a Vásárlók Könyve című nyomtatvány is jól láthatóan, és a fogyasztók számára hozzáférhető módon került kihelyezésre. Érdekesség viszont, hogy ugyanezen gyorsétteremlánc egy másik üzletében az előzőnek teljesen az ellenkezőjét tapasztalták. 

Felhívta a figyelmet arra, a vásárlóknak maguknak is tudniuk kell az őket megillető panasztétel jogáról és lehetőségéről, annak módjáról, hiszen sok múlik a fogyasztói tudatosságon is, sikerre tudják-e vinni az adott vállalkozással szembeni fogyasztóvédelmi ügyüket.  

Hunyor Erna Szofia
Forrás: Pr7/FEOSZ

Partneroldalak