2017. augusztus. 20. - István napja van
Banner
Banner
Banner
Így biztos nem verik át a netes vásárlásoknál

Így biztos nem verik át a netes vásárlásoknál

2016. december 16. 10:32

Tévesen kiírt árak, felbontott, ezért nem visszaküldhető DVD-k, vissza nem vett egyedi kérésre legyártott póló – aki az utolsó pillanatban szerzi be az ajándékokat, megannyi bosszúsággal találkozhat.  Éppen ezért jó, ha tisztában van vásárlói jogaival.

Kézenfekvő megoldást nyújt az online vásárlás a bolti vásárlás helyett, hiszen időt és sokszor pénzt is lehet spórolni vele, miközben a fogyasztó válogathat a rendelkezésre álló termékek széles skáláján. Ugyanakkor nem árt több dologra is ügyelni, ha az ajándékozó el akarja kerülni a későbbi kellemetlen meglepetéseket - tájékoztatott a Budapesti Békéltető testület (BBT).

Így például többször fordult elő, hogy az érintett vállalkozás nem bocsátott ki nyugtát, számlát a vásárlásról, ennek azonban épp a fogyasztó látja kárát, ha később bármi probléma van az árucikkel. Ha meghibásodna a termék, ugyanis a vásárlásról kapott bizonylattal lehet igazolni, hogy a vásárló szerződött az adott webáruházzal. Hiába kérhető így hibás terméknél így többek között az ingyenes javítás vagy csere, ha nyugta-számla nem áll rendelkezésre: hiszen nehéz lesz igazolni, hogy valóban az adott cégtől történt a vásárlás.

Tartós fogyasztási cikkek esetében - például bizonyos műszaki eszközök tízezer forint vételár felett, televízió, notebook - a fogyasztó dolgát még megkönnyíti, hogy kötelező a termékhez jótállási jegyet adni. Az ugyanis igazolja a vásárlás tényét, mert rajta fel kell tüntetni a vállalkozás nevét, címét és többek közt az árucikk megnevezését, típusát, a szerződéskötés, valamint a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadásának idejét. Ezek ismeretében már nem tagadható le az értékesítés.

Ha az adott termék nem tartós fogyasztási cikk, ott például – ha a kifizetés átutalással történt – megfelelő bizonyíték lehet a vételár átutalását igazoló bizonylat még, adott esetben pedig a céggel történt, megfelelő tartalmú levélváltás is. Azt sem árt elfeledni, hogy ha elmaradt a papír alapú számla, nyugta kibocsátása, akkor ellenőrizni kell, nem esetleg e-mailben kaptuk-e meg, hiszen azt a cég kibocsáthatja elektronikusan is. Ha ezt elmulasztaná, mindenképp jelezzük.

Ezekre is ügyelni kell

Mindig hasonlítsuk össze a hirdetés szerinti és a végül felszámított árat, nehogy eltérés legyen. Ha ez mégis megtörténik, és a drágábbat számlázzák ki, természetesen írásban panasszal lehet élni, amire 30 napon belül mindenképp választ kell kapnia a fogyasztónak. Fontos, hogy az árat mindig egyértelműen kell feltüntetni és a webáruházaknak kerülniük kell az egyszerre többféle összeg szerepeltetését.

Emellett tartsuk észben, hogy ha bármi probléma van a termékkel, internetes vásárlásnál az átvételt követően 14 napon belül még vissza lehet küldeni mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül és vissza kell kapni az árat. Az ördög viszont itt is a részletekben rejlik, és több, a fogyasztók körében egyébként közkedvelt terméknél bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát a vásárló. Így van ez, ha például a megajándékozott egy kedvenc feliratát ráírattuk egy pólóra és ezt szántuk ajándékba, vagy épp ha CD-t, DVD-t (akár zenei, akár számítógépes szoftver) tettünk a karácsonyfa alá és annak csomagolását már kibontották. Ugyanakkor ne fogadják el a fogyasztók azt például, ha a rendelés egy laptopra szólt és azért utasítják el a visszaküldést, mert a benne lévő lemezt (például: telepítő CD) már felbontották. Ilyenkor ugyanis a megrendelés a számítógépre szólt.

Elutasítás higiéniai okok miatt

Egyúttal később már azon zárt csomagolású termék esetében sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amely az átadást követő felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhető vissza. A bírói gyakorlat egyértelmű: csak akkor hivatkozhat a cég egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta melyik termék tartozik ide pontosan. Másfelől, a vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a webáruház honlapján.

A fentiek kivételével viszont nem lehet a visszaküldést elutasítani, ha nem tudja a fogyasztó a terméket eredeti, bontatlan csomagolásban visszaküldeni vagy például annak tartozéka hiányzik. Ekkor ugyanis kizárólag azt a kárt lehet követelni, ami abból eredt, hogy a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladóan használta a fogyasztó az árucikket. Ha például valaki éppen 13 napig hordott egy online rendelt ruhát és az ez idő alatt megsérült, ezt a kárt már levonhatja a kereskedő a visszaküldött termék árából.

Fontos, hogy az átvételtől számított 14 napon túl csak akkor lehet már reklamálni, ha valóban hibás a termék, ekkor is viszont kérhető többek között az ingyenes kijavítás vagy csere. A vásárlástól számított hat hónapon, tartós fogyasztási cikkek esetében pedig egy éven belüli hiba esetén az eladónak kell azt bizonyítani, hogy nem volt hibás a termék, ennél későbbi hibánál viszont már a fogyasztónak szükséges azt igazolni, miszerint eleve rossz (például: gyártási hibás) árucikket kapott.

Ide fordulhat, ha gondja van

Ha a fogyasztónak problémája támad az online vásárlással kapcsolatban, a Budapesti Békéltető Testületen kívül a megyei kamarák mellett működő békéltető testületekhez is fordulhatnak. A fogyasztók a kérelmeiket bármelyik testülethez benyújthatják. A megyei békéltető testületek listája itt érhető el.

 

Hunyor Erna Szofia

Forrás: Pr7/BBT

Partneroldalak