2018. április. 23. hétfõ - Béla napja van
Banner
Banner
Banner
Így tudhatja meg, hogy biztonságos a webáruház

Így tudhatja meg, hogy biztonságos a webáruház

2018. január 14. 9:39

Többször hallani olyan webáruházakról, amelyek előre kérik a pénzt, és miután a vásárló kifizette a termék árát, a vállalkozás eltűnik. Egy kis körültekintéssel azonban sok bosszúságtól kímélhetik meg magukat a vevők.

Érdemes azzal tisztában lenni először is, hogy a webáruházaknak egy sor információt meg kell adniuk magukról a honlapjukon. Így ide tartozik többek között a vállalkozás neve, székhelyének postacíme, e-mail címe. Ha ezek az adatok hiányoznak, akkor az gyanúra adhat okot. Emellett is, például tájékoztatást kell adni a fogyasztókat megillető 14 napos indokolás nélküli elállási jogról, annak feltételeiről – tájékoztatott a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE).

Közölték, emellett célszerű azt is ellenőrizni, hogy más vásárlónak volt-e már rossz tapasztalatuk az érintett céggel. Ma már számtalan webes boltnak van saját közösségi oldala, ahol a vásárlók meg tudják osztani egymással a különböző véleményeket. Ha esetleg elmarad a kiszállítás, vagy például a vevő nem kapja vissza időben a pénzét, akkor erről a károsultak rendszerint különböző írásos bejegyzésekben számolnak be. Ha ilyen bejegyzésekkel találkozik a fogyasztó, meglehet, hogy érdemes más webáruházat választani.

Célszerű ellenőrizni az előbb említett bejegyzéseket például az erre lehetőséget biztosító internetes keresőoldalakon, hiszen vannak kifejezetten olyan fogyasztóvédelmi blog oldalak vagy más internetes elérhetőségek, amelyekre az érintett cégek felkerülnek vagy felkerülhetnek. Ilyen, nyilvános „feketelisták” például a békéltető testületek által közzétett listák, vagy például a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által létrehozott, www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu internetes oldal.

Célszerű alaposan tájékozódni, tudatosan választani webáruházat, ha nem akar pórul járni a vásárló Stockphoto

A KÖFE szerint nem árt óvatosnak lenni például a Facebook-on történő internetes vásárlással is, mivel a tapasztalatok szerint ez esetben a vásárlók többször pórul jártak és járnak. Nem világos például előttük az, hogy az érintett közösségi oldal üzemeltetője magánszemélyként vagy vállalkozásként jár-e el. Ez azért lényeges, mert például az utóbbi esetében sokkal nagyobb védelem illeti meg a vevőt, így például 14 napos, indokolás nélküli elállási jogot érvényesíthet (bizonyos kivételekkel), ha a vásárlás az Európai Unión belül történt.

Célszerű mindezek miatt tudatosan választani és dönteni akkor is, ha interneten vásárolnak a fogyasztók, ne feledjék, hogy – ahogy az utcán sem adnak át több tízezreket egy vadidegen embernek – a kérdést elővigyázatosan kell kezelni.

Ha fogyasztóvédelmi problémájuk támad az online vásárlással kapcsolatosan, úgy a jogsértés miatt a fogyasztóvédelmi hatóság tud eljárni, míg pedig az egyedi vitás ügy megoldása érdekében a fővárosi és a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez lehet fordulni segítségért. Utóbbi esetben egyúttal igénybe vehetik az online vitarendezést is, amellyel megspórolható a békéltető testületek előtti személyes megjelenés, ez a következő internetes linken érhető el.

Hunyor Erna Szofia

Forrás: Pr7/KÖFE

Partneroldalak