2018. december. 13. csütörtök - Luca napja van
Banner
Banner
Banner
Kevés a valóban tudatos vásárló

Kevés a valóban tudatos vásárló

2018. november 28. 16:58

Az emberek szeretik azt állítani magukról, hogy tudatosan vásárolnak és odafigyelnek arra, mi kerül a kosarukba, de ez nem  így van –derült ki egy kutatásból.

Egy, az OTP Agrár megrendelésére készített felmérés szerint a magyarok között meglepően alacsony, mindössze 17 százalék a valóban tudatos vásárlók aránya. Ők azok, akik képesek a jó ár-érték arány fölé helyezni olyan termékjellemzőket, mint a prémium minőség, a magyar eredet, a gmo- és e-szám-mentesség, vagy az organikus jelleg, sőt akár a fair trade előállítás és csomagolásmentesség. A lakosság további 25 százaléka szintén fontosnak tart legalább egy elemet a fentiek közül, de vásárlói döntéseikben már az ár-érték arány is előkelő helyen szerepel.

Mellettük jóval nagyobb csoport, a vásárlók 58 százaléka nem nevezhető tudatosnak, ők azok, akik nem foglalkozik a termék előállítási módjával, származási helyével vagy beltartalmával. Olyannyira nem, hogy e csoport többsége, a kutatás szerint minden harmadik magyar vásárló, az ár-érték arányt sem nézi – legalábbis saját bevallása szerint. A leginkább meglepő ugyanakkor, hogy valamilyen mértékben, a magyar vásárlók 62 százaléka tartja magát tudatosnak – csak abban térnek el a vélemények, hogy ki mit ért tudatosság alatt.

Tudatosság, pazarlásmentes vásárlás

Arra a kérdésre, hogy mit jelent számukra a tudatosság, a megkérdezettek 19 százaléka válaszolta azt, hogy a mennyiség kontrollálása, vagyis a pazarlásmentes vásárlás. A minőséget 12 százalékuk, a túlköltekezés visszafogását, illetve valamilyen ár/érték szempontot 10 százalékuk említett. Bár egyre aktuálisabb téma, mindössze 7 százalék szerint fontos, hogy a termék környezetbarát legyen, mellettük 3 százalékuk figyel a származási helyre. Ami ennél is érdekesebb azonban, hogy csupán egy százalékuk említette, hogy a tudatos vásárlás számukra a minél egészségesebb termékek választását jelenti. Az OTP Agrár kutatásában résztvevők fele hallott már a fairtrade-ről, azaz a méltányos kereskedelemről, de harmaduk állítja, hogy tudja is mit jelent.

Azok a vásárlók, akiknél a tudatos vásárlás az ár-érték arányt is megelőzi, jellemzően budapestiek, magasabb végzettségűek és jövedelműek. Az árérzékenység inkább az alacsonyabb végzettségűek és jövedelműek, illetve az inaktívak csoportjára jellemző.

Pr7
Forrás: OTP

Partneroldalak