
Panasz esetén nem mindegy, mit ír a webáruháznak
Interneten rendelt meg a vásárló egy laptopot 140 ezer forintért, ám miután bekapcsolta, látta, hogy az rosszul jeleníti meg a karaktereket és a színeket. Visszaküldte ezért azt egy hét múlva és levelében mindössze annyit írt, hogy a termék hibás. Később szembesült csak azzal, hogy hiába a pénzt szerette volna visszakapni, a webáruház javítani vagy cserélni volt hajlandó a terméket.
A fogyasztókat megilleti – bizonyos kivételekkel, mint például a felbontott számítógépes játékok, CD- vagy DVD lemezei, illetve a vásárlók egyedi utasításai alapján elkészített termékek – a 14 napos, indokolás nélküli elállás joga, ha internetről vásároltak. Tehát a vevők meggondolhatják magukat az átvételtől számított 14 napon belül, és visszaküldhetik a terméket, ezt saját költségükön kell megtenniük. Ebben az esetben a vállalkozásnak meg kell térítenie a fogyasztó által kifizetett teljes összeget – tájékoztatott a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).
Közölték, egyáltalán nem mindegy azonban, hogy a vevők hogyan és mi módon érvényesítik e jogukat, hiszen, ha nem figyelnek oda, akkor könnyen úgy járhatnak, mint az a megrendelő, aki interneten rendelt meg egy laptopot 140 ezer forintért, ám miután bekapcsolta, látta, hogy az rosszul jeleníti meg a karaktereket és a színeket. Visszaküldte ezért azt egy hét múlva és levelében mindössze annyit írt, hogy a termék hibás. Később szembesült csak azzal, hogy hiába a pénzt szerette volna visszakapni, a webáruház javítani vagy cserélni volt hajlandó a terméket.
Egyértelmű írásos nyilatkozat kell
A jogszabályok szerint ugyanis a vásárló vagy az erre kifejezetten rendszeresített nyilatkozatminta útján vagy pedig egyértelmű, kifejezetten az indokolás nélküli elállási jogra vonatkozó írásos nyilatkozata útján gyakorolhatja az elállási jogát. Ha azonban a megrendelő másként fogalmaz, azt úgy értheti az eladó, hogy nem ezt a jogát érvényesíti (amely alapján rögtön a pénzvisszafizetésre lenne jogosult), hanem a termék hibája miatt tesz panaszt, amikor viszont a hiba miatt elsősorban csak ingyenes kijavítást vagy kicserélést követelhet. Ez azért lényeges – fejtette ki a FEOSZ –, mert hiába interneten történt a vásárlás, attól még ugyanúgy megilleti a vevőt a 14 napos indokolás nélküli elállási jog mellett a termék hibája miatti szavatossági fogyasztói jogok is. Ezek közül érvényesítheti csak valamelyiket, és ezt kell mérlegelni annak a fogyasztónak, aki olyan helyzetbe kerül, hogy az átvételtől számított 14 napon belül romlik el az internetről megrendelt termék.
Ha nem egyértelműen fogalmazza meg a panaszos az igényét, lehet, hogy nem azt kapja, amit szeretne
A FEOSZ kiemelte, értelemszerűen ebben az esetben a fogyasztó dönti el, hogy melyik jogát kívánja érvényesíteni, tény, hogy jobban jár azzal, ha rögtön a teljes összeget kéri vissza (azaz az indokolás nélküli elállási jogát érvényesíti végül). Természetesen ez is esetről esetre változhat: ha a fogyasztónak megfelelő az ingyenes javítás vagy csere, úgy bejelentheti ezt az igényét is, de utóbbi esetben számítania kell arra, hogy a kifizetett pénzt csak és kizárólag akkor kérheti vissza, ha az ingyenes javításnak vagy cserének a webáruház nem tudna eleget tenni. A fentiek miatt fontos tehát, hogy a fogyasztók egyértelműen fogalmazzanak akkor, amikor hangot adnak az adott vállalkozással szembeni igényüknek. Az is nagy jelentőséggel bír, hogy – mivel a vásárlót ilyenkor erre nézve bizonyítási kötelezettség terheli – mindig írásban jelentsék be a fenti igényüket, lehetőleg e-mailben, hiszen az bizonyítható.
Végül az szintén fontos, hogy az átvételtől számított 14 nap múltán is a vásárlók még a termék hibája miatt panaszt tehetnek a vállalkozásnál, méghozzá két évig, amelyet az átvételtől számítunk. Ilyenkor az úgynevezett hibás teljesítés miatt tehát elsősorban kijavítást vagy kicserélést, ennek hiányában pedig vételár-leszállítást vagy a teljes vételárat lehet kérni.
Hunyor Erna Szofia
Forrás: Pr7/FEOSZ