2017. június. 27. kedd - László napja van
Banner
Banner
Banner
Sok az átvert online vásárló, de nem sokáig örülhetnek a szélhámosok

Sok az átvert online vásárló, de nem sokáig örülhetnek a szélhámosok

2016. december 20. 17:18

Járt már úgy, hogy nem a webshopban megrendelt megfelelő méretű, minőségű, színű terméket kapta kézhez? Az áru – saját pénzen való - visszaküldése esetén a netes kereskedés nem térítette vissza annak vételárát? Ezért tartja elengedhetetlennek egy szakmai szervezet az e-kereskedelem fokozott ellenőrzését. Jó hír, hogy az ilyen és hasonló problémákat is rendezheti a január elsején életbe lépő új fogyasztóvédelmi rendelkezés.

Bár több helyen is olvasni a világhálón, hogy vannak különböző internetes oldalalak, fórumok, topikok, melyeket épp azért hoztak létre a fogyasztók, hogy felhívják egymás figyelmét, mely webshopokkal érdemes vigyázniuk, mégis sok a panasz arra nézve, hogy nem tudják hova forduljanak problémájukkal, ha átverés áldozatai lettek. Mielőbb megfelelő megoldást kell találni Magyarországon a Közép-Magyarországi Egyesület (KÖFE) álláspontja szerint.

Mátyás Petra, a KÖFE szakértője szerint az internetes csalások megállításához egy hosszútávon is jól működő, az egész országot átfogó, központi szabályozásra lenne szükség. A kereskedőknek az illetékes szerv (adóhivatal) által ellenőrzött felügyelete melletti, kötelező regisztrációra lenne szüksége, s továbbá szigorításokat igényelne a vállalkozások által használt bankszámlák revíziója is - olvasható több jogi fórumon. A Magyarországon tevékenykedő online kereskedőket pedig rendszeres kontrollnak kellene alávetni, szem előtt tartva ezzel a fogyasztók védelmét és a felmerülő jogi szabálytalanságok elkerülését – fogalmazott a profit7.hu-nak a szakértő.

Mint mondta, a KÖFE egyetért azzal, hogy belföldön is egységes szabályozásra lenne szükség e területen. Valóban több olyan eset is elkerülhető illetve ellenőrizhető lenne, - például, ahol a cég előre utalást kér, azonban ezt követően már nem teljesíti a fogyasztó megrendelését és/vagy eltűnik - azzal, ha kizárólag olyan bankszámlára kérhetné a vállalkozás az utalásokat, mely Magyarországon fiókhálózattal rendelkezik. Egyebekben egy folyamatosan frissített és ellenőrzött, a fogyasztók által könnyen megjegyezhető és elérhető, internetes oldal működtetése is elengedhetetlen lenne, mely azon online webáruházak neveit tartalmazná egységesen, melyek nem tartják be a vonatkozó jogszabályokat az e-kereskedelemben.

Mátyás Petra elmondta, gyakori problémát jelentenek az online vásárlásokat illetően az alábbi esetek. Például a webáruház nem azt a terméket szállítja ki a fogyasztónak, amelyet előzőleg megrendelt. A ruházati cikkeknél gyakori eset, hogy nem megfelelő a méret vagy a szín, a webshop más típusú terméket szállít ki. Akciós termékek kapcsán: a termék akciós áron történő megrendelésének visszaigazolása után a webshop mégsem az akciós vételár megfizetését kéri a fogyasztótól. Illetve silány minőségű terméket szállít ki a vállalkozás a vevőnek. A vásárló eláll a rendeléstől, mert nem kapja meg a terméket a vállalkozás által vállalt határidőn belül, azonban a cég nem utalja vissza a termék már előre kifizetett vételárát. Műszaki cikkek esetén pedig a leggyakoribb, hogy nem rendelkezik azzal a tulajdonsággal a termék, amellyel hirdették.

A szakértő tájékoztatott arról, hogy ilyen esetekben a vásárló élhet - a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet alapján - a kiszállítástól számított 14 napon belüli, írásbeli indokolás nélküli elállási jogával. A gond akkor van, ha a fogyasztó visszaküldi saját költségén a terméket, azonban a vállalkozás nem téríti vissza annak vételárát, de akár az is előfordulhat, hogy a visszaküldött csomagot át sem veszi. Ugyancsak gyakori, hogy a vállalkozás egyáltalán nem teljesíti a megrendelést. Ugyanez a helyzet a megtévesztő internetes hirdetésekkel is, ezért fokozottan vigyázzanak a fogyasztók, bármennyire is hangzatosak ezek a reklámok. Gyakoriak az ingyenes weboldalkészítést kínáló hirdetések, melyek nagy része becsapja a jóhiszemű fogyasztókat.

A KÖFE arra figyelmeztetett, hogy a fogyasztókat megtévesztő online cégek mindig találnak olyan (jogi) kiskapukat, melyek következtében a vásárlók nem tudják még azt sem, egyáltalán kivel is álltak szerződéses jogviszonyban. Ekkor ugyanis hiába próbálnak a pórul járt vásárlók feljelentést tenni (ismeretlen tettes ellen) a nyomozóhatóságoknál, nem biztos, hogy az eredményre is vezet majd a későbbiekben. Egyúttal panaszukkal a fogyasztók fordulhatnak az illetékes békéltető testületekhez is, azonban ekkor tudniuk kell pontosan a panaszolt vállalkozás elérhetőségeit - nevét és címét – is, de ezek hiányában nem tudnak eljárást kezdeményezni. Ha ezen eljárások egyike sem vezetne eredményre, bírósághoz kell/lehet fordulni, de az eljárásnak anyagi vonzata is van, arról nem beszélve, hogy időigényes az eljárás lefolytatása.

Mátyás Petra végezetül elmondta azt is, 2017. január 1-től az e-kereskedelem szabályozásával kapcsolatos fogyasztóvédelmi rendelkezések lépnek életbe, amely remélhetőleg visszaszorítja a csaló webáruházak további tevékenykedését.

Félni kell az online vásárlástól?

A vásárlók sokat tehetnek azért, hogy kiszűrjék a megbízhatatlan webáruházakat. Érdemes például a rendelés leadása előtt ellenőrizni a honlapon a cég nevét, címét és feljegyezni azt. Szintén sokat segíthetnek a korábbi vásárlók értékelései - akár más termékekhez kapcsolódóan is -, hiszen ott be szoktak számolni az esetleges kellemetlenségekről is. Szintén árulkodó lehet a honlap kinézete és a szöveges tartalom minősége is: egy összecsapott, félrefordított, esetleg hiányos oldalon nagyobb eséllyel futunk bele problémába, mint a komoly munkával felépített portálokon. 

 

Hunyor Erna Szofia

Forrás: Pr7/KÖFE

Partneroldalak