2022. július. 3. - Kornél napja van
Banner
Banner
Banner
Töretlenül bővül az internetes kereskedelem

Töretlenül bővül az internetes kereskedelem

2015. október 29. 11:59

Év végére elérheti a 2,3 milliót a hazai online vásárlók száma, ezen belül minden negyedik ember új vagy alkalmi szereplő, azonban a többség már tartósan vásárol interneten keresztül. Az online áruházak bővülése a kiskereskedelmi statisztikákban is látványos, az internetes eladások közel 30 százalékkal erősödtek augusztusban, amikor is összesen 4,6 százalékkal adtak el több árut, mint egy évvel korábban.

Magyarországon az online vásárlás évek óta töretlenül fejlődik, mely keresleti és kínálati oldalon is komoly kihívások elé állítja a szereplőket. Az internetes vásárlás népszerűségét mi sem mutatja jobban, hogy év végére az online vásárlók száma meghaladja a 2,3 millió főt – állapítja meg közös kutatásában a GKI Digital és az Árukereső.

Az e-kereskedelem egyre szélesebb rétegeket képes elérni, melynek eredményeképp a fogyasztói szokások is folyamatos változás alatt állnak. A kutatás 6, egymástól jól elkülöníthető online vásárlói típust azonosított. A csoportok közül hazánkban a rutinos vásárlói profil a legmeghatározóbb, míg az új és alkalmi belépők súlya mindössze 25%-ot tesz ki együttesen.

Kínálati oldalon a fogyasztói szokások változásával az elérhető logisztikai, fizetési megoldások szerepe egyre nagyobb hangsúlyt kap a jövőben, miközben a marketing eszközök alkalmazására is kiemelt figyelmet fordítanak a hazai e-kereskedők. Fizetés tekintetében a vásárlók döntő többsége még mindig a készpénz alapú, utánvétes átvételt részesíti előnyben. Az online fizetési megoldások használata még kevésbé elterjedt a hazai internetes vásárlók körében, azonban e megoldások szerepe és fontossága a jövőre nézve rendkívül meghatározó.

A napon belüli online rendelések leadására csak kismértékben van hatással az ügyfélszolgálat elérhetősége, sokkal inkább a napi teendőinkez igazodva szeretünk vásárolni. A webáruházakban leadott rendelések száma jellemzően reggel 8 és 10 óra, valamint 18 és 20 óra közötti időszakban csúcsosodik ki.

Nyár végén tovább bővült a kiskereskedelem

Augusztusban az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma folyó áron 817 milliárd forint volt.

Az országos kiskereskedelmi forgalom 47%-a az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 35%-a a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 18%-a az üzemanyagtöltő állomások hálózatában realizálódott.

Augusztusban az előző év azonos időszakához viszonyítva, naptárhatástól megtisztítva a kiskereskedelmi forgalom volumene 4,6%-kal nőtt.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene 3,7%-kal emelkedett. Az élelmiszer-kiskereskedelem 77%-át adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 3,1, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 5,7%-kal nőtt.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene 4,5%-kal emelkedett. Növekedtek az eladások az iparcikk jellegű vegyes- (12%), a használtcikk- (6,9%), a gyógyszer-, gyógyászatitermék- és illatszer- (5,7%), a textil-, ruházati és lábbeli- (4,2%), valamint a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-üzletekben (2,7%). A forgalom volumene csökkent a bútor-, műszakicikk-üzletekben (0,4%).

Az árucikkek széles körére kiterjedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 28%-kal emelkedett, ezzel folytatódott az évek óta tartó bővülés.

Az üzemanyagtöltő állomások forgalma 7,2%-kal nőtt.

Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai 16%-kal csökkentek.

Január–augusztusban az előző év azonos időszakához képest a kiskereskedelmi forgalom volumene 6,0%-kal emelkedett. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű 3,8, a nem élelmiszer7,8, az üzemanyag-kiskereskedelem pedig 8,5%-kal nőtt.

 

Forrás: Pr7/KSH

Partneroldalak