2017. április. 28. péntek - Valéria napja van
Banner
Banner
Banner
Átverték? Szerezze vissza pénzét plázázás közben!

Átverték? Szerezze vissza pénzét plázázás közben!

2017. január 5. 15:00

Levált az alig használt cipője talpa? Meg se nyikkant az új robotgépe? Eltűnt pénz a bankszámlájáról? Nem érkezett meg a neten rendelt termék? Váratlanul nagy számlát küldött egy szolgáltatója olyanért, amit meg sem rendelt? Bizonyára járt már így. Ám van egy jó hírünk: ezen a hétvégén a Budapesti Békéltető Testület (BBT) az egyik budapesti bevásárlóközpontban személyesen segíti a fogyasztókat és vállalkozásokat, ha kérdésük vagy panaszuk van.

A BBT a tavalyi évtől rendszeresen közzéteszi a fogyasztóbarát vállalkozások nevét azért, hogy a vásárlók dönteni tudjanak arról: hol érdemes vásárolni vagy épp szolgáltatást igénybe venni. Ezúttal január 6-8, péntek, szombat, vasárnap, délután 14.00-18.00 óra között pedig a Media Markt Westendben állnak a fogyasztók, vállalkozások rendelkezésére személyes tanácsadással.

Közölték: céljuk, hogy a békéltető testületek még ismertebbé váljanak, így hónapról hónapra a Budapesti Békéltető Testület további vállalkozásokhoz települ ki vagy különböző rendezvényeken végez kihelyezett fogyasztóvédelmi tanácsadást, tájékoztatást.

A pozitív listára azok a vállalkozások kerülhetnek fel, amelyek a kérelmező jelzése alapján önként teljesítették az egyébként nem kötelező ajánlásokat. A pozitív lista mellett maguk a döntések szintén elérhetőek a www.bekeltet.hu internetes honlapon. Másrészt a testület azzal is elő kívánja segíteni a vállalkozások jogkövető magatartását és a fogyasztói tudatosságát javítását, hogy közzéteszi azon cégek nevét, amelyek készek voltak a vita gyors, békés lezárására a békéltető testületi eljárásban és egyezséget kötöttek.


Lyukas nadrág, a lábat megszínező cipő egyaránt lehet jogos panasz

Íme, néhány eset

Online megrendelések, hagyományos bolti vásárlás, termékbemutatókkal kapcsolatos panaszok – a békéltetés számtalan ügyben jelenthet megoldást azokban a vitás esetekben, amelyekben a fogyasztó nem tudott megegyezni korábban a vállalkozással.

Erre jó példa az az ügy, amely szerint a fogyasztó elhunyt édesapjának korábban szerződése volt egy hírközlési szolgáltatóval, és abból tartozása volt. Legnagyobb megdöbbenésére, a haláleset után hét évvel már az Intrum Justitia Zrt. követeléskezelőtől kapott több mint százezer forintról szóló fizetési felszólítást. Ekkor derült ki számára, hogy édesapja korábban tartozást halmozott fel, amelyet nem rendezett. A BBT előtt pedig az is világossá vált számára, hogy a hírközlési cég korábban eladta a követelést, ezért kellene most azt neki kifizetnie. Végül az eljárás azzal ért véget, hogy a követeléskezelő felülvizsgálta az álláspontját és törölte a közel száztízezer forintos összegről szóló tartozást.

Egy másik ügyben a fogyasztó harmincezer forintról leértékelt téli bakancsot vásárolt a Reno Cipő Kft-től, amelyet kifejezetten vízállónak mondtak. Azonban már az első viselést követően mindkét bakancs beázott, az üzletben pedig azzal utasították el, hogy a cipő mégsem vízálló. A BBT az ügyet eldöntő ajánlásában rámutatott arra, hogy a használati útmutató szerint egyértelműen vízálló bakancsról volt szó, ezért pedig a fogyasztónak a vételár visszajár. Később a panaszos visszajelezte a testületnek, hogy az ajánlást követően megfizették neki a bakancs teljes vételárát.

 


Sok esetben az ígért tengerre néző kilátás is csak átverés

Kalandos körutazás kérdőjelekkel

Az a fogyasztó is végül a békéltető testületi eljárásnak köszönheti a vita ingyenes, gyors lezárását, aki izlandi körutazásra fizetett be családjának a B.B. Tours Kft-nél, több mint egymillió forint értékben. A cég ígérete arról szólt, hogy Reykjavíkban szállásolják el őket, annak „egy nem teljesen központi helyén”. Mint kiderült, ez azt jelentette, hogy Reykjavíktól végül hatvan kilométerre volt a szállás. A nagy távolság miatt pedig több olyan, egyedülálló program is elmaradt, mint például a termáltóban történő fürdés, skanzenek, vízesések látogatása. A fogyasztó kártérítését elutasította az utazási iroda, azonban a BBT eljárását követően több mint negyedmillió forintos kompenzációt kapott az érintett család.

Online vásárlással függött össze az a vita, amelyben a fogyasztó harmincezer forintért megrendelt egy autós kamerát az S.C.Dante International S.A. vállalkozástól (www.emag.hu), mégis már egy hónap használat után annak csatlakozója elromlott. „Nem rendeltetésszerű használat” miatt először elutasították a panaszát, később viszont az ügy rendeződött azzal, hogy a webáruház önként teljesítette a testület ajánlását.

Egy látássérült fogyasztó ügye is megoldódott, akinek a meghibásodott mobilinternet stick-jét több mint másfél hónapig nem javította, nem cserélte a Magyar Telekom Nyrt. A BBT előtt megkötött egyezség végül arról szólt, miszerint kap egy teljesen új modemet és 18 ezer forintot írnak jóvá a számláján kárpótlásként.

 

Hunyor Erna Szofia

Forrás: Pr7/BBT

Partneroldalak