2017. szeptember. 24. - Gellért napja van
Banner
Banner
Banner
Ezekre figyeljen, ha nem akarja, hogy a lakásfelújítás rémálommá váljon

Ezekre figyeljen, ha nem akarja, hogy a lakásfelújítás rémálommá váljon

2017. szeptember 4. 9:57

Nyár végén, az ősz kezdetén még mindig sokan fognak lakásfelújításba, még javában tart a renoválási szezon. Ám nem mindegy, milyen mestert fogunk ki. A felújítás öröm helyett hozhat számos bosszúságot is. A Budapesti Békéltető Testület összegyűjtötte, mire ügyeljenek a megrendelők és vállalkozások.

Még mindig tart a lakásfeljújítási szezon, ami ugyan nagyon vár a többség, de leginkább túlleni szeretünk rajta. Az örömbe ugyanakkor üröm is vegyülhet, ha nem vagyunk eléggé körültekintőek, vagy éppenségges mester helyett kontárt fogunk ki. A Budapesti Békéltető Testület (BBT) megosztotta tapasztalatait. 
 
Az egyik BBT-hez forduló panaszos például csak kislétrával érte el ablakcsere után a több százezer forintos nyílászáró kilincsét, holott maga fogadta el korábban ezt a típust. Egy másik esetben pedig egy 600 forintos alkatrészt építettek be kevesebb, mint egy óra alatt, mindezt negyvenezer forintért, egy harmadik ügyben pedig a megrendelő által aláírt és tudomásul vett papír felmérési díjról is szólt, pedig azt a megrendelő maga végezte el korábban a cég felhívására.A fentiekhez hasonló kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében a BBT összeállította ajánlását a leggyakoribb kifogások alapján, mire figyeljenek a fogyasztók és vállalkozások a lakásfelújításnál.
 
Tudatosan tervezzünk
 
Tudatosan tervezzük meg, hogy milyen végeredményt szeretnénk elérni a lakásfelújításnál vagy – karbantartásnál, ne döntsünk hirtelen ötlettől vezérelve vagy érzelmi alapon. Több vállalkozástól is kérjünk be árajánlatot és akár referencialistát a korábban elvégzett munkákról, mielőtt valakit megbíznánk.
Győződjünk meg arról, hogy kivel kötünk szerződést. Az interneten ma már több olyan nyilvántartás érhető el, amelyben az adott vállalkozás ellenőrizhető. Ilyen például az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálat ingyenes céginformációs szolgáltatása, amely ezen a honlapon érhető el.
 
Pontosan határozzuk meg, hogy milyen munkát és minőséget várunk el a vállalkozástól és annak mennyi az ellenértéke. Ezeket a feltételeket rögzítsük írásban és így kössük meg a szerződést. Aláírás előtt olvassuk át és értelmezzük is a szerződést. Ne írjunk alá olyan iratot, amit előzőleg nem olvastunk el vagy amit nem értünk.
 
Garancia vagy szavatosság?
 

A garancia és a szavatosság nem ugyanazt jelenti. Tisztázzuk, mit vállal a vállalkozás arra az esetre, ha fogyasztóvédelmi probléma van az elvégzett munkával. A jótállás az eladó fokozott felelősségvállalása a hibás teljesítésért. A jótállás kedvező helyzetbe hozza a vásárlót: neki elég csak a hiba tényét bizonyítania, és az eladónak (a jótállásra kötelezettnek) kell bizonyítania, hogy a hiba nem állt fenn már a termék eladásakor is. 

A szavatossággal az eladó felelősséget vállal azért, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át a vevőnek, tehát nincs olyan rejlett hibája, amely csak későbbi fog kiderülni. A vevőnek érdemes alaposan megvizsgálni, ellenőrizni a terméket, mert amennyiben a vásárlás időpontjában ismerte a vagy ismernie kellett a hibát, vagy a hiba a vevő által adott anyag hibájára vezethető vissza, akkor szavatossági igénnyel nem léphet fel.

Állapodjunk meg arról és rögzítsük a vállalkozás általi teljesítés határidejét, ha pedig a munka jellege miatt az szükséges, akkor az egyes részhatáridőket is. Tisztázzuk, hogy milyen minőségű anyagok felhasználásával kell a vállalkozásnak a szerződést teljesítenie. Ne mulasszuk el azt sem rögzíteni írásban, hogy a felújításhoz szükséges anyagnak a megfelelő minőségben és mennyiségben történő beszerzése kinek a feladata. Ha erről a vállalkozás gondoskodik, hívjuk fel az anyagokról szóló számlák bemutatására és ellenőrizzük azokat, mivel tételesen igazolják a felmerült költségeket.

A felmérések helyességéért az felel, aki azt elvégezte. A szakértelmet igénylő feladatokat bízzuk szakemberre. Ellenőrizzük a munkavégzés folyamatát. Nagyobb értékű felújítási munkáknál indokolt lehet műszaki ellenőr alkalmazása. Fontos a munka mennyiségi és minőségi átvétele, valamint a teljesítés igazolása a teljes vállalkozói díj kifizetése előtt.

Csak úgy adjunk át bármilyen pénzösszeget a vállalkozásnak, ha arról számlát-nyugtát is kapunk. Egy esetleges vitánál ezzel tudjuk igazolni, hogy ténylegesen sor került részünkről a fizetésre. 

Ajánlás a vállalkozások számára

  • Ne feledjék a vállalkozások, hogy kötelező, hat hónapra szóló garanciát kell vállalniuk a lakáskarbantartási és –javítási szolgáltatásokra is, ha a szolgáltatásnak az általános forgalmi adót és az anyagköltséget is magában foglaló díja a húszezer forintot meghaladja. Ne mulasszák el átadni a fogyasztónak az erről szóló jótállási jegyet.
  • A jótállásból eredő jogokat az épület, vagy a berendezés tulajdonosa érvényesítheti, tehát tulajdonosváltozás esetében – a jótállási időn belül – az új tulajdonos is érvényesíthet jótállást – ha fogyasztónak minősül – a javítást végző vállalkozással szemben.
  • Törekedjenek a vállalkozások arra, hogy a fogyasztók hibabejelentése alapján tisztességesen, haladéktalanul sor kerüljön a panasz orvoslására.

Hunyor Erna Szofia

Forrás: Pr7/BBT

 

Partneroldalak