2018. szeptember. 23. - Tekla napja van
Banner
Banner
Banner
Késett a vonata? Járhat kártérítés

Késett a vonata? Járhat kártérítés

2018. augusztus 13. 12:34

Bármikor érheti az utasokat az a kellemetlenség, hogy akár több órás késéssel érkeznek meg a kiválasztott célállomásra. Ugyanígy a zsúfoltság, az ülőhelyek hiánya is megnehezíti a vonaton közlekedők életét. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége összegyűjtötte, milyen jogai vannak ilyen esetekben az utasoknak.

Nemcsak nyáron, hanem bármelyik hónapban megeshet, hogy vonatunk késve indul vagy érkezik. Ez sok bosszúságot okozhat, mint ahogyan a zsúfotság, az ülőhelyek hiánya, vagy télen fűtés vagy világítás nélküli közlekedés is. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) azt közölte, a belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése esetén, az utas átalány-kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között, amelynek
mértéke:

  • 30 -119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százaléka,
  • 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának ötven százaléka.

Tehát kizárólag olyan vonatok késése esetén van kártérítési felelőssége a vasúttársaságnak, melyek igénybevételéhez valamilyen felárat is kellett fizetni az utasnak. A felár a menetdíjon felül fizetendő díj, ami lehet kiegészítő jegy, helyjegy – fejtette ki a FEOSZ.

Hozzátette, vonatkésés esetén az utas kérésére az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolja a késés tényét és időtartamát. Az átalány-kártérítésre vonatkozó igényt az utas a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti. Az utasnak az adatait és elérhetőségeit tartalmazó igényéhez csatolnia kell eredeti menetjegyét, felár-bizonylatát. Az utas részére a vasúti társaság az igény benyújtásáról és a menetjegy, felárbizonylat átvételéről igazolást ad ki, amit az utas az eredeti jegyek benyújtása helyett csatolhat a későbbi esetleges kártérítési igényéhez.

Határidő, átalánykártérítés

A kifizetés határideje az igény bejelentésétől számított egy hónap. Az átalánykártérítés kifizetése történhet kupon formájában is, de az utas kérésére a térítést pénz formájában kell kifizetni. Ha az átalány-kártérítés számított összege nem haladja meg az ezer forintot, azt a vasúttársaság nem fizeti ki. Ugyanazon utas több, egyenként ezer forintot meg nem haladó kártérítését a vasút társaság kifizeti, amint összegük meghaladja az ezer forintot.

Ha a vasúttársaság az utas részére a menet-, hely vagy pótjegy alapján megillető szolgáltatást (meghatározott kocsiosztályt, fekvőkocsit vagy hálókocsit) nem tudja biztosítani, akkor köteles felajánlani azonos minőségű szolgáltatást eltérő időpontban induló vonaton, vagy eltérő időpontban érkező vonaton, vagy a célállomáshoz más útvonalon közlekedő vonaton. Ha az utas az azonos minőségű szolgáltatás biztosítását elfogadja, díj visszatérítésre nem jogosult.


Olyan vonatok késése esetén van kártérítési felelőssége a vasúttársaságnak, melyek igénybevételéhez valamilyen felárat is kellett fizetni az utasnak          Fotó: MTI

Amennyiben azonos minőségű szolgáltatást nem tud biztosítani, magasabb minőségű szolgáltatást köteles az utasnak felajánlani és teljesíteni. Ha az utas a magasabb minőségű szolgáltatást elfogadja, a magasabb minőségű szolgáltatás teljesítéséért díjkülönbözetet nem követelhetnek tőle.
Ha sem azonos, sem magasabb minőségű szolgáltatást nem tud felajánlani vagy teljesíteni, csak alacsonyabb minőségűt és az utas erre tekintettel az alacsonyabb minőségű szolgáltatást elfogadja, a menetjegyen feltüntetett és a ténylegesen teljesített szolgáltatás díjkülönbözetét a vasúttársaság az utas részére visszatéríti.

Kivétel a légkondícionálás hiánya

Ha az utas az eltérő minőségű szolgáltatást nem fogadja el és lemond az utazásról, a menetdíjat és/vagy a felárat vissza kell a részére fizetni. 
Kezelési költség levonása nélkül kell megkapnia az összeget, ha azért mondott le az utazásról, mert a vonat tíz percet meghaladó késéssel indult volna, fűtés nélkül közlekedett, világítás nélkül közlekedett, zsúfoltsága miatt menetjegyének megfelelő ülőhelyhez nem jutott, a menetjegyen feltüntetett szolgáltatásnak megfelelő ülőhelyek nélkül közlekedett. (Sajnos nyári időszakban a kötelező légkondícionálás még nem szerepel a feltételek között.) Fontos, hogy ezeket a körülményeket/tényeket a jegyvizsgálóval igazoltatni kell.

Visszajár a menetjegy ára, ha valamilyen okból mégsem tud elutazni, és ezt időben jelzi. Az utas az utazásról a menetjegy – helyjegy, pótjegy, pót- és helyjegy – visszaváltásával a vonatnak az indulási állomásról való elindulásáig indokolás nélkül lemondhat, és a menetdíj visszatérítését kérheti. Azonban ebben az esetben a menetjegyen szereplő kilométer távolságától függetlenül, a menetdíj visszatérítésekor egységesen menetjegyenként húsz százalékos kezelési költséget számít fel a vasúttársaság – tájékoztatott a FEOSZ.

Hunyor Erna Szofia
Forrás: Pr7/FEOSZ

Partneroldalak