2018. szeptember. 19. szerda - Vilhelmina napja van
Banner
Banner
Banner
Nem minden mobilra van cseregarancia

Nem minden mobilra van cseregarancia

2018. június 22. 15:13

Nem mindegy melyik ország piacára szánt mobiltelefont vásárolunk. Ha a készüléket nem a magyar piacra szánták, akkor nincs magyar nyelvű használati-kezelési útmutató, és menü, nincs gyártói, csak forgalmazói garancia a készülékre.

Számos panasz érkezett az utóbbi időben a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) mobiltelefon vásárlásokkal kapcsolatosan. A legtöbb panasz arról szólt, hogy a mobiltelefonhoz nem volt magyar nyelvű használati-kezelési útmutató, sem magyar nyelvű menü. Sőt, nincs gyártói, csak forgalmazói garancia.

A FEOSZ közölte, mindegyik panasz alapja az, hogy olyan mobiltelefont vásároltak Magyarországon, amiket nem magyarországi piacra szántak, de ezt a fogyasztók a vásárláskor nem vették észre, mert az eladáskor erre nem hívták fel a figyelmüket. A vásárlások legtöbbször webáruházban történtek, vagy kisebb boltokban. A nagy hírközlési szolgáltatók által értékesített telefonok esetében ilyen jellegű panasz még nem érkezett.

Kínai nyelvű menü

Amikor szembesül a vásárló azzal, hogy nincs magyar nyelvű menü, így azt be sem lehet állítani, a kereskedő válasza az, hogy nem is ígértek ilyet a hirdetésben. Azért olcsóbb a telefon, mert nagy tételben vásároltak más piacra szánt készülékeket. Vigye el a vásárló egy szakemberhez a telefont, aki majd megoldja ezt a problémát, vagy használja az angol nyelvű menürendszert – fejtette ki a FEOSZ. Közölték, olyan szélsőséges eset is előfordult, ahol kizárólag kínai nyelven volt elérhető a menü, azonban itt a vevő volt figyelmetlen, mert a hirdetés ezt tartalmazta, csak nem olvasta végig a tájékoztatót a vásárló.


Nem minden típusra vonatkozik a cseregarancia                                             Stockphoto

A FEOSZ szerint szintén gyakran előfordul, hogy a telefon meghibásodása esetén a vásárlók nem nézik meg a jótállási jegyet, hanem a korábbról általuk ismert adott márkához tartozó szakszervizbe viszik a készüléket jótállás keretében történő javításra. A szerviztől kizárólag kijavítást lehet kérni, azonban a gyakorlatban ők állítják ki a cserére jogosító igazolást is, amit sok forgalmazó megkövetel a készülék esetleges cseréjéhez. Abban az esetben azonban – figyelmeztet a fogyasztóvédelmi szervezet –, ha nem Magyarországon történt a forgalmazása az adott készüléknek, a gyártói szakszervizek kizárólag javítást vállalnak, és nem fognak csereigazolást kiállítani. Sok esetben pedig sajnos nem is tájékoztatják a vásárlót arról, hogy a jótállási jegyen milyen információk vannak szerepelnek – ismertette a FEOSZ

Hozzátették, így fordulhatott elő az az eset, amikor a telefont már kétszer javította egy márkaszerviz, a harmadik javítást azért nem vállalta, mert már eltelt a vásárlástól számított egy év. A fogyasztó ezt követően fordult a kereskedőhöz panaszával, aki viszont azért utasította el a jótállási igényt, mert a jótállási jegyen világosan feltüntette, hogy nem gyártói hanem forgalmazói garancia van a termékre, melyik szervizben kell javíttatni, hova kell bejelenteni a hibát.
 

Hunyor Erna Szofia
Forrás: Pr7/FEOSZ

Partneroldalak