2017. november. 23. csütörtök - Kelemen napja van
Banner
Banner
Banner
Számos esetben jár a kártérítés, ha utazik, repül, szállást foglal

Számos esetben jár a kártérítés, ha utazik, repül, szállást foglal

2017. szeptember 10. 10:05

Bár a turisztikai főszezonnak vége, az utazási adatokon ez még koránt sem látszik, hiszen igen népszerűek az utószezoni akciók. Számos online utazási, üdülési ajánlattal találkozhatunk az interneten és az utazási irodák kirakataiban is. S hogy az utazással, szállással, programokkal kapcsolatban ne érjen minket bosszúság, jó, ha ezekkel tisztában vagyunk.

Online megrendelt repülőjegyeknél fontos, hogy ellenőrizzék, az utasfoglalás ténylegesen megtörtént-e, kinek a nevére szól (megegyezik-e a hivatalos okmányban levővel) és a beszálló kártyát inkább nyomtassák ki, mert sok esetben ezért a repülőterek külön pótdíjat szabnak ki. Ellenőrizzék, hogy az utazáshoz igényelt poggyászjegyet is megrendelték-e – mondta el a hirado.hu-nak Baranovszky György, a Budapesti Békéltető Testület (BBT) elnöke.

Azt tanácsolta, az utasok mielőtt az adott légifuvarozóval megkötnék a szerződést, figyelmesen olvassák el a vállalkozás weboldalán elérhető Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF). Ebből ugyanis konkrét információt kapnak az utazás pontos részleteiről, a kézi poggyász, illetve bőrönd méreteiről, az indulást megelőzően teljesítendő kötelezettségeikről, az utazás átfoglalásáról, időpont-módosításról, az esetleges névváltoztatási vagy név átírási lehetőségekről és azok költségeiről.

Hogy a bőrönd füle megmaradjon

A BBT elnöke elmondta: nincs egységes szabvány vagy rendelet a poggyász méreteiről, így annak meghatározása, hogy mi minősül kézipoggyásznak, a légitársaság joga. Épp ezért, - és hogy ne kelljen a reptéren letörni a bőrönd fülét -, jobb, ha tényleg megkeressük az adott légitársaság ÁSZF-jében a bőrönd és poggyász méretekkel, ezek súlyaival kapcsolatos információkat.


Nincs egységes szabályozás: a légitársaságok szabadon dönthetnek, mi számít kézipoggyásznak

Baranovszky György felhívta a figyelmet arra: a légi járattörlés vagy 3 órát meghaladó késés esetén éljenek az uniós (261/2004 EK) rendeletben biztosított kártalanítási jogukkal .E szerint az alábbi összegekre jogosultak az utasok:

  • 0-1500 km-e s távolságnál, bármilyen viszonylatban 250 euró a kártalanítás összege,
  • 1500 km-es távolságnál EU-s államok közötti járatok esetén 400 euró,
  • 1500-3500 km-es távolságnál EU-s állam és 3. ország közötti járatok esetében 400 euró,
  • 3500 km távolság felett EU-s állam és 3. ország közötti járatok 600 euró.

Ekkor nincs elállási jog

A szakember kiemelte: az online megrendelt repülőjegyek, szállások és egyéb utazási szolgáltatások esetén a repülőjegy-vásárlók nem élhetnek az indokolás nélküli 14 napos elállási jogukkal. Erre a repülőtársaságoknak is fel kell hívnia a fogyasztók figyelmét.

Ha az utazók a szállást kupon vagy bónusz vásárlásával veszik igénybe, akkor mindig tájékozódjanak arról, hogy kivel kötnek szerződést és arról a vállalkozásról is, akinek a szolgáltatására beváltható a kupon – javasolta a BBT elnöke.

Késett a járat, ugrott az átszállás

Baranovszky György szerint ugyan nincs egységes előírás arra vonatkozóan, hogy a légitársaságok az indulás előtt mennyivel zárhatják be a kapuikat, (jellemzően az indulás előtt fél, egy óra) - ha nincs erre külön ok – nem tagadhatják meg az utasnak a beszállítást. A BBT elnöke úgy fogalmazott, ez többnyire a túlfoglalások miatt szokott előfordulni. Mint mondta, ha úgy adnak el jegyet, hogy rövid az átszállási idő, s késik a gép, akkor nem hivatkozhat arra az utas, hogy neki azt mondták, nem fog késni a repülő. Ám ilyen esetben a légitársaságnak kötelessége, hogy más járaton biztosít helyet számára.


Késés esetén is vannak az utasnak jogai, a légitársaságnak pedig kötelességei                              Stockphoto
 

A BBT elnöke elmondta: joggal kérdezik az érintett utasok, hogy ha az EU még a csirkék tartásának, szállításának pontos körülményeit is megszabja, akkor arra miért nincs szabvány, hogy mekkora helyet kell biztosítani az utasnak, hogy kényelmesen repüljön? Ma ugyanis az a trend, hogy egyre szűkebbek a helyek, mert egy géppel minél több utast akarnak elszállítani a repülőtársaságok.

Sokan nem tudják, hogy csak akkor kaphat-e kártérítést, ha törlik a járatát, vagy akkor is, ha a járat késik. Bizonyos feltételek teljesülése esetén mindkét esetben jár a kártérítés. Akkor nem jár kártérítés, ha a járattörlésre/járatkésésre rendkívüli körülmények, például rossz időjárási viszonyok miatt került sor. A légitársaságnak azonban ebben az esetben is kötelessége, hogy segítséget - jegyár-visszatérítést vagy átfoglalást - ajánljon fel, és hogy a várakozás során gondoskodjon az utasok ellátásáról (frissítőkről, étkezésről és/vagy szállásról).

Gyerekrepjegy nincs

Arra sincs szabály – fogalmazott Baranovszky –, hogy hány éves korig ingyenes a repülés. Általában két éves korig nem kell jegyet váltani, utána pedig felnőttjegyet (!) kell váltani, még akkor is, ha életszerűtlen, hogy egy két éves gyermek végig egyedül – és ne a szülője ölében – utazzon több órán át. Szóval, a légiközlekedésben gyerekjegy nincs.


Hiába ül a második életévét betöltött kisgyerek az anyja ölében a repülőn, csak saját, felnőtt jeggyel utazhat

Baranovszky György felhívta a figyelmet arra: az utazás során minden esetben érdemes az utasnak utas- és poggyászbiztosítást kötni, akár a rövidebb utakra is, mert így az esetlegesen felmerülő – nem a légitársaság felelősségi körébe tartozó – poggyászkárok és balesetek esetén a biztosító fedezi a költségek megtérítését. Érdemes úgynevezett, sztornó biztosítást kötni. Ez azt jelenti, hogy a szerződésben meghatározott esetekben, különösen hirtelen fellépő betegség esetén, ha a vásárló mégsem tud elutazni, úgy a befizetett részvételi díj egészét vagy egy részét visszakaphatja.

Az utazási szerződést egyébként írásban – papíron vagy elektronikus dokumentumban – kell megkötni, és a módosítása is csak ilyen formában történhet.

Ilyen esetben is lehet kifogással élni

A szakember felhívta a figyelmet arra: ha az igénybe vett szállásszolgáltatással kapcsolatban van kifogása, akkor terjesszen elő minőségi kifogást az utaskísérőnél, ha nincsen ilyen személy, akkor a helyszíni szolgáltatónál. Ha ez sem orvosolja a panaszt, úgy közvetlenül azt az utazásszervezőt kell értesíteni, akivel megkötötte a szerződést, a közlés késedelméből eredő kárért a fogyasztó a felelős.

Végezetül elmondta: minőségi kifogással élhetnek például az utazási szolgáltatás bármilyen jellegű hibája miatt, így különösen a szoba komfortfokozatával, a programokkal, a rossz minőségű ételkínálattal, a takarítással, a wellness szolgáltatás hiányosságaival és az akadálymentességre vonatkozó megtévesztő nyilatkozattal összefüggésben. A hiányosságokat fényképekkel és egyéb okirati bizonyítékokkal kell dokumentálniuk.

Hunyor Erna Szofia

Partneroldalak