2017. január. 21. szombat - Ágnes napja van
Banner
Banner
Banner
Banner
Csodát művelhetnének a bankszámlájával, ha hagynák

Csodát művelhetnének a bankszámlájával, ha hagynák

2016. december 7. 14:01

Jelentősen megnőtt a bizalom a pénzügyi technológiai start-upok, más néven FinTech cégek iránt: tavaly hatvan százalékkal többet fektettek ebbe az ágazatba, mint egy évvel korábban. A bankok számára egyértelmű piaci kihívást jelentő FinTech cégek az ügyfélbizalom megszerzését tartják a legfőbb sikertényezőnek - derül ki a Roland Berger legújabb európai kutatásából.

Világszerte mintegy 19 milliárd dollárt fektettek 2015-ben FinTech cégekbe, amely közel hatvan százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A befektetők szerint ezek a pénzügyi-technológiai start-up vállalkozások innovatív termékeikkel képesek jelentős piaci részesedést rabolni középtávon a jelenlegi bankoktól és biztosítóktól. Az ugyanakkor már most egyértelmű, hogy a FinTech cégek nem csupán versenyezni akarnak a hagyományos szolgáltatókkal, felmérések szerint 86 százalékuk inkább együttműködne a pénzintézetekkel.

A megkérdezett FinTech cégek 78 százaléka szerint a hagyományos szolgáltatókkal együttműködve szélesebb fogyasztói bázishoz tudnának eljutni. Figyelemre méltó, hogy háromból egy FinTech cég saját bevallása szerint nem lenne képes átvenni a jelenlegi bankok és biztosítók helyét – áll a Roland Berger „FinTech cégek Európában – Kihívók és Partnerek“ című legújabb tanulmányában, melyben a tanácsadócég 248 FinTech cég véleményét kérte ki Európa 18 országában.

„A FinTech cégek reálisan látják szerepüket a piacon: amellett, hogy folyamatosan kihívás elé állítják a pénzügyi szektort, tisztában vannak vele, hogy egyedül nehezebb forradalmat csinálni” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. „A bankok és biztosítók ugyanakkor felgyorsíthatják digitális átalakulásukat a FinTech cégekkel való együttműködés által. Számukra ez több mint technológiaváltás, egyfajta szervezeti átalakulást is jelent, ugyanis a digitalizáció mindenki munkáját átalakítja, és új gondolkodásmód szükséges hozzá.

A folyamat, amivel ezek a vállalatok szembe néznek kihívásokkal teli lesz, de az új versenytársak megjelenése miatt elkerülhetetlen. A hagyományos pénzintézetek piacait emellett az úgynevezett középtávon várhatóan a technológiai óriások is megtámadják, nem árt tehát rendesen felkészülniük.”

A FinTech cégek arra törekednek, hogy a pénzügyi szektor nagyágyúival partneri együttműködést alakítsanak ki, kevésbé érdekeltek a gyorsító (14%) és az inkubátor modellekben (9%). Úgy vélik, a bankok és biztosítók felvásárlásokkal és összeolvadásokkal fognak reagálni az új versenyhelyzetre.

A siker záloga: az ügyfelek bizalma

A FinTech cégek az ügyfelek bizalmát tartják a siker legfontosabb tényezőjének és éppen ez a jelenlegi piaci szereplők legnagyobb erőssége. „Az elmúlt évek krízisei nyomot hagytak az iparágon, ugyanakkor a vállalatok és magánszemélyek még mindig a tradicionális szereplőkhöz ragaszkodnak – mondta Schannen Frigyes. Másrészről viszont olyan meghatározó kritériumokban, mint a termékek átláthatósága és a szolgáltatásnyújtás kényelme, ők vannak előnyben.

Az európai start-upok 91 százaléka gondolja úgy, hogy teljes mértékben képes lenne kielégíteni ügyfelei igényeit. Azok a versenyelőnyök, amelyekben a bankok és biztosítók erősek, mint a pénzügyi források és a márkaismertség, kevésbé relevánsak a FinTech cégek számára. A fiatal vállalkozások közel háromnegyede szerint a szabályozási környezet alapos ismerete nem feltétele a sikernek, mivel ők úgyis egy kevésbé szabályozott szegmensben működnek. „A start-up cégeknek nem volna szabad alábecsülni a szabályozási környezet kérdését, – inti őket Schannenmert ez egy olyan terület, amelyben egyértelmű a hagyományos pénzügyi szolgáltatók előnye.”

A FinTech cégek szkeptikusak azzal kapcsolatban is, hogy a pénzpiaci szereplők felkészültek-e a digitális átalakulásra. A start-upok 95 százaléka szerint az új belépők jobb digitális kompetenciákkal rendelkeznek, mint a piacon már bejáratott vállalatok.

Ezek a legnagyobb lehetőségek

A legnagyobb növekedési potenciált a megkérdezettek a befektetésekben és az eszköz menedzsmentben (55%), a tranzakciókban (54%), és a közösségi finanszírozásban (52%) látják. A vállalatok kétharmada komoly piaci növekedésre számít a szegmensben. A FinTech cégek jellemzően a B2B szegmensre koncentrálnak, de egyre növekszik azon start-upok száma, amelyek a lakossági ügyfelek kiszolgálásában is érdekeltek. „Az európai FinTech cégek hajlamosak az értéklánc egyetlen pontjára fókuszálni. Nagy részük egy piacon működik, és új országokba terjeszkednének a következő években” – magyarázta Schannen Frigyes.

Nem Közép-Kelet-Európa az első választás

A start-up vállalkozások alapításakor az alapján döntenek egy-egy ország mellett, hogy az mennyire tud képzett munkavállalókat biztosítani, milyen a szabályozási környezet és a szakmai hálózatok, továbbá vannak-e potenciális helyi befektetők. A FinTech cégeknek jelenleg az Egyesült Királyság, Írország és Franciaország kínálja a legjobb feltételeket.

 

A teljes tanulmányt innen tudja letölteni.

Forrás: Pr7/Roland Berger

Partneroldalak